Reklama

Urodzona w teatrze

Ida Kamińska urodziła się 14 IX 1899 r. w Hotelu Teatralnym w Odessie, gdzie występowali jej rodzice, Ester Rachel i Abraham Kamińscy. Po raz pierwszy zagrała mając zaledwie sześć lat, w sztuce Dawida Pińskiego „Matka”, ale jako dorosła aktorka zadebiutowała w wieku 17 lat w operetce Abrahama Goldfadena „Ofiarowanie Izaaka” w Teatrze Kamińskiego w Warszawie.

Publikacja: 17.11.2008 08:57

Ester Rachel i Ida Kamińskie

Ester Rachel i Ida Kamińskie

Foto: Zbiory ŻIH

Red

Tu też ukończyła gimnazjum i wyszła za mąż za Zygmunta Turkowa, aktora i reżysera. Ida przełożyła, wyreżyserowała i zagrała tytułową rolę w „Norze” Ibsena, a także Katarzynę Masłową w „Zmartwychwstaniu” Tołstoja.

Występowała w sztukach nieżydowskich, np. jako Esmeralda w „Dzwonniku z Notre Dame” Hugo i Gruszeńka w „Braciach Karamazow” wedle Dostojewskiego, zyskując coraz większe uznanie. Największy sukces przyniosła jej tytułowa rola w sztuce Maksa Baumana „Glikl Hameln żąda sprawiedliwości”.

W październiku 1939 r. – wraz z córką Ruth oraz drugim mężem Marianem Melmanem – przedostała się do Lwowa, gdzie powstał Państwowy Teatr Żydowski. Po napaści Niemiec na Związek Radziecki we Frunze z lwowskich i białostockich aktorów tworzy zespół żydowski, z którym objeżdża Azję Środkową.

W 1946 r. wraca do Polski witana entuzjastycznie przez środowisko żydowskie i obejmuje (po występach w Londynie) w sezonie 1947 –1948 dyrekcję Łódzkiego Teatru Żydowskiego, jednocześnie biorąc aktywny udział w zabezpieczeniu przyszłości teatrów żydowskich.

Stara się o nowe sale we Wrocławiu i Łodzi, a przede wszystkim o upaństwowienie scen żydowskich, w przekonaniu, iż tylko mecenat państwowy zagwarantuje wysoki poziom artystyczny. To marzenie spełniło się w roku 1949. Zmuszona wprowadzać do repertuaru utwory zalecane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki (m. in. „Wzywa was Tajmyr” Konstantina Isajewa i Aleksandra Halicza), jednocześnie próbowała ocalić wartościowe utwory żydowskie, a także przekładała na jidysz nawet sztuki Aleksandra Fredry (‚‚Pan Jowialski”„), co wzbudziło liczne wątpliwości i dyskusje na temat charakteru scen żydowskich.

Reklama
Reklama

Największym sukcesem Idy Kamińskiej w tym czasie było przeniesienie Teatru Żydowskiego w Łodzi z prymitywnej sali przy ul. Jaracza do nowego gmachu przy ul. Więckowskiego 15 (zbudowanego z funduszów organizacji żydowskich, m.in. amerykańskich oraz władz łódzkich). W jego inauguracji (4 II 1951 r.) wzięli udział aktorzy Teatru Nowego pod dyrekcją Kazimierza Dejmka, którzy także znaleźli tu swoją siedzibę. Wcześniej, 2 IV 1949 r., Teatr Żydowski otrzymał własny gmach we Wrocławiu przy ul. Świdnickiej 28 (obecnie Teatr Kameralny).

„Sprawą dumy narodowej – wyznała Kamińska – było znalezienie siedziby w Warszawie – mieście uświęconym męczeństwem Żydów, tu, gdzie w powstaniu w getcie Żydzi okazali tak wielkie bohaterstwo”. Te starania powiodły się i w końcu 1955 r. Państwowy Teatr Żydowski przeniósł się do opuszczonego przez Teatr Placówka budynku przy ul. Królewskiej 13 (obecnie w tym miejscu stoi Hotel Victoria). Na inauguracji odegrano „Mirełe Efros” Gordina z Kamińską w roli tytułowej.

[wyimek]Jerzy Stempowski po spektaklu „Nocni ludzie” Urke Nachalnika w Teatrze Scala przy ul. Dzielnej 1 w Warszawie:Sztuka przedstawiała również przygody człowieka, który wychodząc z więzienia, spotyka wszędzie niesympatyczne dlań towarzystwo i wreszcie, złamany moralnie, wraca do więzienia. Dzieło pisarza pochodzącego z ludu i umiejącego opowiadać tylko swoje własne przygody, sztuka ta była prawdziwym bohomazem; niemniej uderzało w niej kilka niepokojących szczegółów, które mogły wyjść tylko z wyobraźni człowieka znającego więzienie z własnego gorzkiego doświadczenia. [...] Uboga publiczność z ulicy Dzielnej była w swoim teatrze, na swojej zabawie, na sztuce mówiącej do niej jej własnym językiem. („Comoedia”, 1939, nr 4) [/wyimek]

Honorowana przez władze (w roku 1952 w Łodzi święciła jubileusz 35-lecia pracy artystycznej), przeżywała dramat matki czekającej na córkę Ruth, skazaną na pięć lat zesłania na Syberię, która dopiero w połowie lat 50. z córką Eriką wróciła do Polski. Może dlatego role skrzywdzonych matek należały do najwybitniejszych kreacji powojennych Idy Kamińskiej. Wśród nich wielkim osiągnięciem była tytułowa postać w „Matce Courage” Brechta, w której rolę Katrin odegrała Ruth (1957 r.), drugą sztuką Brechta w tłumaczeniu Idy Kamińskiej i z jej udziałem (rola Judyty, niearyjskiej żony) był "Strach i nędza III Rzeszy" w reżyserii Konrada Swinarskiego (1960 r.).

Swinarski zaprosił również Kamińską do spektaklu „Frank V – opera bankierska” Dürrenmatta w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (1960 r.). Brawurowo zagrała tu (po polsku) drapieżną i bezwzględną dyrektorkę banku Otylię. W roku 1965 zyskała światowy rozgłos dzięki roli sklepikarki żydowskiej w czeskim filmie „Sklep przy głównej ulicy”. Film zdobył nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej, Kamińska zaś nominację do tytułu Najlepszej Aktorki.

W 1967 r. na jubileuszu 50-lecia pracy scenicznej, gdy dawała już znać napięta atmosfera polityczna i rosnąca fala antysemityzmu, jej przemówienie było krótkie: „Nie wszystko, co chciałabym powiedzieć, może teraz zostać powiedziane, ale w tych trudnych chwilach dla narodu żydowskiego czujecie dobrze, co ja czuję, i nawet jeśli powiem niewiele, zrozumiecie bardzo dużo”. W końcu tego roku Teatr Żydowski odbył triumfalny objazd Ameryki.

Reklama
Reklama

Nadzieje czynione przez tamtejszą publiczność, jak i oficjalna nagonka na Żydów w marcu 1968 r., przymusiły Kamińską do podjęcia decyzji o emigracji. Plany założenia własnego teatru w Izraelu i w Nowym Jorku nie powiodły się. Występowała sporadycznie, coraz bardziej zapomniana. Zmarła 21 V 1980 r., pochowana została na cmentarzu nowojorskim. Jej kreacje utrwaliły dwa filmy dokumentalne: „Jej teatr” i „Wspomnienie o Idzie Kamińskiej”. Napisała książkę „My Life, My Theater” (New York 1973 r.), przełożoną na polski w 1995 roku.

Historia
Artefakty z Auschwitz znów na aukcji w Niemczech. Polski rząd tym razem nie reaguje
Historia
Julia Boyd: Po wojnie nikt nie zapytał Niemców: „Co wyście sobie myśleli?”
Historia
W Kijowie upamiętniono Jerzego Giedroycia
Historia
Pamiątki Pierwszego Narodu wracają do Kanady. Papież Leon XIV zakończył podróż Franciszka
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama