Incydent z „Altmarkiem”

W dwa dni porty w Trondheim, Krisiansand, Bergen, Oslo i Narwiku znalazły się w rękach niemieckich

Publikacja: 23.01.2009 07:25

Niemiecki tankowiec „Altmark” zaopatrujący okręt „Admirał Graf Spee” w norweskim fiordzie

Niemiecki tankowiec „Altmark” zaopatrujący okręt „Admirał Graf Spee” w norweskim fiordzie

Foto: AKG/EAST NEWS, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”

16 lutego brytyjski kontrtorpedowiec „Cossack” chciał zmusić do zatrzymania niemiecki statek „Altmark”. Na pokładzie tego przebudowanego tankowca znajdowało się około 300 brytyjskich marynarzy – jeńców ze statków handlowych zatopionych w trakcie korsarskiego rajdu przez niemiecki ciężki krążownik „Admirał Graf Spee”. „Altmark” schronił się na norweskich wodach terytorialnych. „Cossack” nie zrezygnował z pościgu i zmusił niemiecki statek do poddania się, uwalniając jeńców.

Gdy informacja o tym incydencie dotarła do Berlina, Hitler nakazał przyspieszyć prace nad planem „Weserübung”. 21 lutego wezwał do Kancelarii Rzeszy gen. Nicolasa von Falkenhorsta, dowódcę XXI Korpusu, który miał zostać przekształcony w grupę inwazyjną. Hitler powiedział mu: „Poinformowano mnie, że Anglicy mają zamiar tam [w Norwegii] wylądować. Chcę być przed nimi! Zajęcie Norwegii byłoby dla Anglików ukoronowaniem ich zamierzeń strategicznych i wprowadziłoby ich na Bałtyk, gdzie my nie mamy odpowiednich jednostek ani obrony wybrzeża. W ten sposób nasz wróg otworzyłby sobie drogę do Berlina i złamałby szkielet naszych obydwu frontów”.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia
Kim naprawdę był Hans Kloss
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama