Arsenał minionych wieków

Publikacja: 06.03.2009 06:08

B-52 w locie

B-52 w locie

Foto: US AIR FORCE

[srodtytul]B-52 Stratofortress[/srodtytul]

Ofensywa bombowa nad Wietnamem była imponująca; B-52 zrzuciły w czasie tej kampanii większą łączną masę bomb niż samoloty bombowe podczas II wojny. Maszyna zaprojektowana została jako bombowiec strategiczny do przenoszenia głowic nuklearnych (cztery bomby) i była najcięższym i najdroższym samolotem w historii; weszła do służby w amerykańskich siłach powietrznych w 1956 roku. Jednocześnie dzięki licznym modernizacjom B-52 okazał się jednym z najdłużej pozostających w linii. Napęd stanowiło osiem silników odrzutowych, załoga składała się z pięciu ludzi.

Wersję D przystosowano do przenoszenia konwencjonalnych bomb; w wewnętrznych komorach znajdowały się 84 bomby o wadze 227 kg, natomiast na podskrzydłowych węzłach dodatkowe 24 o masie 340 kg każda. Łącznie było ponad 40 tys. kg śmiercionośnego ładunku. W celach obronnych samolot wyposażono w kierowaną radiolokacyjnie wieżyczkę z czterema nkm 12,7 mm. Prędkość maksymalna wynosiła 925 km/h (na dużej wysokości), zasięg 11 861 km, a pułap praktyczny 13 700 m. B-52 w wersjach D i H przystosowano z kolei do przenoszenia kierowanych pocisków powietrze-ziemia służących do niszczenia stanowisk obrony przeciw- lotniczej; dodatkowo B-52H wyposażono w znakomite sześciolufowe obrotowe działko Vulcan kal. 20 mm zamiast nkm.Oczywiście każda z kolejnych wersji ulepszana była także pod kątem awioniki; zaawansowane systemy do zakłócania stacji radiolokacyjnych oraz zestawy radiolokacyjne do nawigacji i bombardowania czyniły z boeinga doskonałą broń. Wszystkie strącone nad Wietnamem B-52 zniszczone zostały na skutek ognia z ziemi.

[srodtytul]AK-47 kontra M16[/srodtytul]

AK-47 został przyjęty na uzbrojenie Armii Czerwonej w 1949 roku i bez wątpienia stanowił kontynuację idei wyznaczonej przez rewolucyjny niemiecki StG44, choć nie był, jak chcą niektórzy, jego kopią (np. inny sposób ryglowania). Działał na zasadzie odprowadzania gazów prochowych przez boczny otwór w lufie; gazy te działały na tłok połączony z suwadłem, które z kolei uruchamiały mechanizm zamka. Zasilany był z 30-nabojowego magazynka łukowego. Nabój 7,62 x 39 oceniany jest bardzo dobrze i chwalony za dużą moc obalającą.

M16 z kolei wszedł do uzbrojenia armii USA już w trakcie wojny wietnamskiej i mimo wielu początkowych problemów technicznych (wprowadzenie słynnego popychacza zamka) okazał się doskonałą bronią. Działał na podobnej zasadzie jak „kałach”, ale Amerykanie wyeliminowali tłok i suwadło (gazy parły bezpośrednio na zamek), co w połączeniu z zastosowaniem tworzyw sztucznych i aluminium sprawiło, iż lżejszy był od swego konkurenta o prawie kilogram. Ponieważ strzelał małokalibrową amunicją 5,56 x 45 mm, lekkość nie wpływała ujemnie na celność. Doskonałym rozwiązaniem okazał się także liniowy układ broni (kolba i lufa w jednej linii), dzięki czemu broń nie podbijała w trakcie strzelania do góry jak w AK-47, który miał pochyloną pod kątem kolbę. Broń była bardzo ergonomiczna; zasilało się ją z magazynka na 20 nabojów.

Oba karabiny odpowiadały innym koncepcjom walki. AK-47 to broń ofensywna, stworzona do strzelania głównie serią, także z biodra, gdy precyzja nie była bardzo istotna. Prostota konstrukcji i odporność na zanieczyszczenia sprawiała, że karabin ten działał niezawodnie w rękach słabo wyszkolonego żołnierza z masowej armii poborowej. M16 jest zdecydowanie bardziej skomplikowany, ma ściśle pasowane części i jest podatniejszy na zabrudzenia. Trafić miał jednak do rąk użytkownika potrafiącego dbać o broń, dobrze wyszkolonego, dzięki czemu walory broni mogły być wykorzystane. Podczas wojny wietnamskiej generalnie lepszym okazał się AK-47; walka toczyła się zazwyczaj na niewielkim dystansie, a tu liczyła się przede wszystkim niezawodność i siła rażenia, a nie precyzja.

[srodtytul]B-52 Stratofortress[/srodtytul]

Ofensywa bombowa nad Wietnamem była imponująca; B-52 zrzuciły w czasie tej kampanii większą łączną masę bomb niż samoloty bombowe podczas II wojny. Maszyna zaprojektowana została jako bombowiec strategiczny do przenoszenia głowic nuklearnych (cztery bomby) i była najcięższym i najdroższym samolotem w historii; weszła do służby w amerykańskich siłach powietrznych w 1956 roku. Jednocześnie dzięki licznym modernizacjom B-52 okazał się jednym z najdłużej pozostających w linii. Napęd stanowiło osiem silników odrzutowych, załoga składała się z pięciu ludzi.

Pozostało 84% artykułu
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Archeologia rozboju i kontrabandy