Wydarzenia

Publikacja: 20.03.2009 12:45

Batalie II wojny światowej i udział w niej Polski, Wielkiej Brytanii, Związku Socjalistycznych Repub

Batalie II wojny światowej i udział w niej Polski, Wielkiej Brytanii, Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki Dynamikę rozwoju sytuacji podczas wojny ukazuje intensywniejszy kolor scen bitewnych wprowadzany stopniowo do infografiki. Kampanię polską w 1939 roku pokazaliśmy z konieczności jako jedną batalię

Foto: Rzeczpospolita

Red

[srodtytul]Świat[/srodtytul]

14 września 1939 roku Igor Sikorski w Stratford w stanie Connecticut dokonał pierwszego lotu próbnego na prototypie śmigłowca własnej konstrukcji VS-300 (S-46), nad którym pracował od początku lat 30. Ten pionier w zakresie budowy samolotów i śmigłowców urodził się w 1889 roku w Kijowie. Studiował w Akademii Morskiej w Petersburgu, politechnikach w Kijowie i Paryżu. Przed pierwszą wojną światową stał się czołowym konstruktorem lotniczym w Rosji. W 1911 roku na samolotach własnej konstrukcji ustanowił kilka rekordów Rosji i świata, m.in. w prędkości.

W 1913 roku zbudował pierwszy samolot czterosilnikowy na świecie, znany później jako Ilia Muromiec. Po rewolucji wyemigrował do Francji, w końcu osiadł w USA, gdzie stworzył własną firmę konstruktorską. Początkowo budował samoloty, ale w latach 30. skupił się na śmigłowcach (prace koncepcyjne nad tego typu maszynami prowadził jeszcze w Rosji). 13 maja 1940 roku Sikorski na śmigłowcu VS-300 (z silnikiem 75 KM i pojedynczym wirnikiem z trzema łopatami) ustanowił śmigłowcowy rekord świata w długości lotu: godzina, 32 minuty i 26 sekund. W następnych latach dzięki zamówieniom wojskowym wytwórnia śmigłowców Sikorskiego stała się największą w USA.

[srodtytul]Europa[/srodtytul]

7 września wojska francuskie wtargnęły na terytorium Niemiec pomiędzy Renem a Mozelą na froncie o długości 30 km. Były to części 3., 4. i 5. Armii, które w następnych dniach zostały wzmocnione 11 dywizjami piechoty oraz jednostkami czołgów i artylerii. Trzy dni zajęło im dotarcie do pierwszych umocnień Linii Zygfryda, położonych od 5 do 20 km od granicy. Jednak nie podjęto prób jej sforsowania.

Francuzi zajęli ok. 20 miejscowości. 10 września francuski naczelny wódz gen. Maurice Gamelin niezgodnie z prawdą informował marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego: „Przeszło połowa naszych dywizji na froncie północno-wschodnim weszła do akcji. Działania lotnicze zharmonizowane są z lądowymi. Wyprzedziłem więc moją obietnicę rozpoczęcia ofensywy naszych sił w 15 dni po mobilizacji. Nie mogłem uczynić więcej”.

12 września Gamelin wydał rozkaz wstrzymania ofensywy i umocnienia się na zajmowanych pozycjach, a do połowy października wojska francuskie wycofały się na własne terytorium. W trakcie walk Francuzi stracili 1575 zabitych i rannych oraz kilkanaście samolotów, Niemcy zaś ok. 700 zabitych i rannych oraz 11 samolotów. Hitler, który zakazał podejmowania poważniejszych działań przeciwko wojskom francuskim, utwierdził się w przekonaniu, że mocarstwa zachodnie nie są gotowe do wojny.

[srodtytul]Polska[/srodtytul]

7 września, po siedmiu dobach obrony, skapitulowała załoga Westerplatte.

Tego dnia o godz. 2 nad ranem rząd RP opuścił Warszawę i przeniósł się do Łucka. Dwie godziny później naczelny wódz marszałek Edward Rydz-Śmigły ewakuował swoją Kwaterę Główną do Brześcia nad Bugiem. W orędziu do narodu polskiego premier Wielkiej Brytanii Neville Chamberlain złożył obietnicę pomocy. Krótko potem w Londynie został podpisany układ brytyjsko-francusko-polski dotyczący udzielenia Polsce natychmiastowej pożyczki 5 mln funtów (124 mln zł) i 600 mln franków (84,4 mln zł). 8 września 28 obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku zostało przez niemiecki sąd wojenny skazanych na karę śmierci. Tego dnia między godziną 14 a 15 zostały odparte jednostki niemieckie, które jako pierwsze dotarły do zachodnich przedmieść Warszawy.

9 września rozpoczęła się bitwa nad Bzurą. Tego dnia pułkownik Stefan Rowecki zanotował w swoim dzienniku: „Nadeszły alarmujące wiadomości od pułkownika Komorowskiego, dowódcy odcinka Garwolin. Podobno Niemcy zajęli Górę Kalwarię i sforsowali tam przejście przez Wisłę, to samo zrobili w Maciejowicach. Lotnik meldował rano około 100 czołgów w rejonie Kozienic. Jeśli to prawda – to linia Wisły pęka. (…) Co będzie dalej. Po prostu rozpaczliwe jest nasze położenie. W 10 dni Niemcy wykończyli niemal całą naszą armię”.

[srodtytul]Świat[/srodtytul]

14 września 1939 roku Igor Sikorski w Stratford w stanie Connecticut dokonał pierwszego lotu próbnego na prototypie śmigłowca własnej konstrukcji VS-300 (S-46), nad którym pracował od początku lat 30. Ten pionier w zakresie budowy samolotów i śmigłowców urodził się w 1889 roku w Kijowie. Studiował w Akademii Morskiej w Petersburgu, politechnikach w Kijowie i Paryżu. Przed pierwszą wojną światową stał się czołowym konstruktorem lotniczym w Rosji. W 1911 roku na samolotach własnej konstrukcji ustanowił kilka rekordów Rosji i świata, m.in. w prędkości.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Historia
Co naprawdę ustalono na konferencji w Jałcie
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Historia
Ten mały Biały Dom. Co kryje się pod siedzibą prezydenta USA?
Historia
Most powietrzny Alaska–Syberia. Jak Amerykanie dostarczyli Sowietom samoloty
Historia
Dlaczego we Francji zakazano publicznych egzekucji
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Historia
Tolek Banan i esbecy
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście