[srodtytul]nauka i technika[/srodtytul]
Prof. Jan Łukasiewicz, polski logik, matematyk i filozof, jeden z twórców polskiej szkoły matematycznej (szkoła lwowsko-warszawska), odkrył rezultat swoich badań nad zapisem przedrostkowym, który został nazwany notacją polską. Różniła się ona od zapisów nawiasowych, używanych m.in. przez klasyczne dzieło formalizmu logicznego „Principia Mathematica” Bertranda Russella i A. N. Whiteheada. Notacja Łukasiewicza pozwala na łatwiejsze przeprowadzanie operacji na formułach o znacznej długości. Zaproponowana przez Łukasiewicza metoda zapisu wyrażeń logicznych (a później arytmetycznych) dała podstawy rozwoju odwrotnej notacji polskiej – sposobu zapisu wyrażeń arytmetycznych szeroko stosowanego w informatyce. Świat zna ten wynalazek pod nazwą Odwrotna Notacja Polska (Reverse Polish Notation). Zapis ten pozwala na całkowitą rezygnację z użycia nawiasów w wyrażeniach, jako że jednoznacznie określa kolejność wykonywanych działań. RPN jest używana w niektórych językach programowania (FORTH, Postscript) oraz w kalkulatorach naukowych firmy Hewlett-Packard.
[srodtytul]kultura[/srodtytul]
Na rynku księgarskim ukazuje się „Lato leśnych ludzi” Marii Rodziewiczówny. Powieść o grupie młodych ludzi spędzających kilka letnich miesięcy w lesie. Opis życia w głuchej puszczy ukazywał piękno sił natury i ich ozdrowieńczy wpływ na człowieka. Utwór jest inspirowany duchem skautingu – bohaterowie doskonalą się poprzez obcowanie z dziką naturą i wspólną pracę. Spod prasy drukarskiej w Anglii wychodzi „Tajemnicza historia w Styles” Agathy Christie. Pierwsza powieść kryminalna pisarki, w której pojawia się detektyw Herkules Poirot. Po raz pierwszy wprowadza autorka także postać kapitana Arthura Hastingsa – pomocnika i przyjaciela Poirota, który wystąpił i w innych jej utworach. Akcja powieści toczy się podczas I wojny światowej i zawiera wiele klasycznych elementów brytyjskich kryminałów. Narratorem jest Hastings, a wydarzenia fabuły rozgrywają się w dużej posiadłości angielskiej – Styles w hrabstwie Essex. Jak zwykle u Agathy Christie następuje tu wiele niespodziewanych zwrotów akcji.