Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 12.06.2009 10:56 Publikacja: 12.06.2009 10:56
Uroczyste wodowanie „Bismarcka” w stoczni Blohm i Voss w Hamburgu, 14 lutego 1939 r.
Foto: AKG/East News
W 1922 roku podczas konferencji rozbrojeniowej w Waszyngtonie ustalono, że tonaż największych pancerników nie może przekraczać 35 tys. ton. Wielkiej Brytanii pozwolono w drodze wyjątku zachować krążownik liniowy „Hood” o wyporności 42 tys. t, co zapewniło mu przez następnych kilkanaście lat niezagrożoną pozycję największego okrętu wojennego świata.
Flota niemiecka podlegała ponadto do 1934 roku ograniczeniom wynikającym z traktatu wersalskiego. Aby go nie naruszyć, Niemcy zbudowali w latach 1929 – 1932 trzy tzw. pancerniki kieszonkowe o wyporności 12 tys. ton: „Deutschland” (w 1940 roku przemianowany na „Lützow), „Admiral Scheer” i „Admiral Graf Spee”. Kolejne dwa pancerniki niemieckie: „Scharnhorst” i „Gneisenau”, zbudowane w latach 1934 – 1936, miały po 31 tys. t wyporności.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Ludzkie szczątki znaleźli na terenie zamkniętego kilka lat temu aresztu śledczego przy ul. Rakowieckiej w Warsza...
Ukradziony w czasie II wojny światowej przez niemieckich żołnierzy pierścień króla Zygmunta I Starego jest w nie...
Jednym z najsłynniejszych na świecie zabytków jest Regalskeppet, szwedzki okręt królewski Vasa, eksponowany w Sz...
Dla wikingów urządzanie się na Grenlandii było przedsięwzięciem na miarę kolonizacji Księżyca – już choćby z pow...
Akta odtajnione niedawno przez Główne Archiwum Policji ujawniają nieznane fakty o napadzie na konwój przed warsz...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas