Mustangi zasłynęły jako myśliwce eskortowe. Bez nich byłyby niemożliwe bombardowania Niemiec. 17 sierpnia 1943 roku Amerykanie zbombardowali Schweinfurt, w którym Niemcy produkowali łożyska. Flota 230 bombowców Ósmej Armii Powietrznej pozbawionych eskorty myśliwców została zaatakowana przez niemieckie samoloty, które rozbiły formację bombowców i zestrzeliły 36 maszyn. Jeden tydzień takich bombardowań doprowadziłby do likwidacji Ósmej Armii. Drugi nalot wykonało 291 latających fortec, z których Niemcy zestrzelili 60 – straty przekroczyły 20 procent. Luftwaffe opracowała taktykę ataku bombowców lecących w zwartych szykach. Od przodu nadlatywały jednosilnikowe myśliwce, od tyłu dwusilnikowe, które strzelały rakietami. Bombowce się rozpraszały, a wtedy niemieccy piloci atakowali pojedyncze maszyny. Chociaż dwie fabryki łożysk zostały zniszczone, straty załóg i samolotów na niewiele się zdały. Niemcy kupili brakujące łożyska w Szwajcarii i Szwecji.
Amerykanie podczas przygotowań do wojny popełnili błąd, nie konstruując odpowiedniego myśliwca eskortującego. Pierwsze eskortowe myśliwce dalekiego zasięgu – Mustangi – pojawiły się dopiero 13 grudnia 1943 roku w nalocie na Kilonię. Luftwaffe było tak zaskoczone i nieprzygotowane do walk z myśliwcami, że w pierwszym miesiącu operacji amerykańska 4. Grupa Myśliwska zanotowała 156 zwycięstw.
Po wprowadzeniu eskorty od 20 do 25 lutego 1944 roku Amerykanie wykonali 3800 nalotów na niemieckie fabryki lotnicze przy stratach własnych wynoszących 6 procent.
4 marca tysiąc amerykańskich bombowców zaatakowało Berlin. W lutym i marcu Niemcy stracili 800 myśliwców. Tych strat nie zdołali odrobić i w powietrzu zapanowali alianci. Dzięki temu było możliwe lądowanie w Europie oraz zniszczenie przemysłu rafineryjnego – niemal wszystkich 24 zakładów produkujących benzynę syntetyczną oraz rafinerii w Ploeszti.
W latach 30. Amerykanie zaniedbali rozwój samolotów myśliwskich – pierwsze nowoczesne maszyny, czyli P-47 i P-51, pojawiły się dopiero w 1943 roku. North American rozpoczął projektowanie P-51 w 1939 roku na zlecenie Brytyjczyków. Prototyp był gotów do prób 117 dni po podpisaniu kontraktu.