Najpierw wizytówka: „Sołdek" to pierwszy pełnomorski statek w historii polskiego przemysłu stoczniowego. Zaprojektował go zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem mgr. inż. Henryka Giełdzika, powstał w utworzonej w roku 1947 Stoczni Gdańskiej. Stępkę pod prototypowy rudowęglowiec typu B-30 położono 3 kwietnia 1948 r. Po oficjalnych przemówieniach miejsce budowy poświęcił proboszcz parafii św. Jakuba. Budowniczym robota paliła się w rękach, w ciągu tygodnia montowali 45 ton elementów ze stali okrętowej. Do budowy zużyto 300 tys. nitów – 6 proc. ciężaru całego kadłuba. Statek zwodowano 6 listopada 1948 r . Jednostkę nazwano nazwiskiem przodownika pracy, stoczniowca. Był nim Stanisław Sołdek.
W 1981 r. statek przeszedł w stan spoczynku. Odbył 1379 podróży morskich. W ciągu 31 lat eksploatacji przewiózł 3 600 000 ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów. Ostatecznie stał się muzealnym obiektem, zajmuje szczególne miejsce w gdańskim krajobrazie, jest miejską ikoną, stałym elementem nabrzeża wyspy Ołowianki i jedną z najbardziej popularnych atrakcji turystycznych w regionie. Mimo że już nie pracuje, co jakiś czas musi popłynąć do stoczni na przegląd i remont. Tym razem odbyło się to z pompą 17 października.
Jako statek-muzeum „Sołdek" ma wyłączone silniki główne oraz układy napędowe, dlatego został odholowany przez dwa pchacze – „Nosorożca G-01" i „Nosorożca G-02" – do Gdańskiej Stoczni Remontowej, która wygrała ogłoszony przez Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku przetarg na jego remont. Operacja trwała około trzech godzin, na profilu (Facebooku) Narodowego Muzeum Morskiego dostępna była transmisja na żywo prosto z mostka kapitańskiego.
Podczas remontu planowana jest m.in. wymiana fragmentów blach poszycia, konstrukcji oraz nitów. Zostaną przeprowadzone także liczne prace konserwacyjno-malarskie nadwodnej części kadłuba, wykonana zostanie nowa instalacja elektryczna wewnątrz statku, a gruntowne malowanie i odświeżenie przejdą ładownie statku, pełniące na co dzień funkcję sal wystawowych. Planowany czas prac w stoczni wynosi około czterech tygodni. To pierwszy tak duży remont „Sołdka" od 35 lat, czyli od chwili, kiedy został po raz pierwszy udostępniony do zwiedzania jako statek-muzeum.
Jak informuje Narodowe Muzeum Morskie, remont oraz organizacja nowej wystawy stałej w ładowniach „Sołdka" są możliwe dzięki projektowi „2 statki – wspólne morze. »Sołdek« i »Vityaz«: dziedzictwo morskie Polski i Rosji". Oprócz Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w projekt zaangażowane są instytucje z Kaliningradu – Muzeum Światowego Oceanu oraz Bałtycki Federalny Uniwersytet im. Immanuela Kanta. Dwuletni projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska–Rosja 2014–2020. Całkowity koszt projektu wyniesie 2 mln euro, z czego Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku otrzyma dofinansowanie w wysokości powyżej 700 tys. euro.