Europejskie skrzydła

Gdyby nie projekt europejskich polityków i przemysłowców sprzed pół wieku, Amerykanie zdominowaliby produkcję samolotów pasażerskich na świecie. Sukces Airbusa nie był oczywiście gwarantowany. Wielonarodowa firma musiała pokonać rywali zza oceanu innowacyjnością i determinacją.

Aktualizacja: 08.07.2021 16:07 Publikacja: 08.07.2021 14:06

Airbus A3XX (obecnie znany jako Airbus A380) – dwupoziomowy, szerokokadłubowy i czterosilnikowy samo

Airbus A3XX (obecnie znany jako Airbus A380) – dwupoziomowy, szerokokadłubowy i czterosilnikowy samolot pasażerski

Foto: MATERIAŁY PROMOCYJNE FIRMY AIRBUS

Kiedy Airbus debiutował w 1972 r. z samolotem A300, podniebne podróże wciąż były udogodnieniem dla zasobnych. W tamtym roku w ten sposób przemieściło się po świecie 300 mln osób. Dekady postępu technicznego, globalizacja i rywalizacja producentów oraz przewoźników skutkowały spadkiem cen biletów i upowszechnieniem transportu lotniczego. Tuż przed pandemią koronawirusa podróże powietrzne odbywało 4 mld ludzi rocznie. Szacuje się, że do 2037 r. ich liczba się podwoi. Połowa z nich wejdzie na pokład maszyn europejskiego koncernu, wyprodukowanych na trzech kontynentach przez ponad 100 tysięcy pracowników przedsiębiorstwa z sukcesami rywalizującego z amerykańskim Boeingiem. Rynek lotniczy mógł wyglądać jednak inaczej.

Pozostało jeszcze 97% artykułu

Odbierz 20 zł zniżki - wybierz Płatności Powtarzalne

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne. Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Do odnalezienia drugi dół śmierci
Historia
Paweł Łepkowski: „Największy wybuch radości!”
Historia
Metro, czyli dzieje rozwoju komunikacji miejskiej Część II
Historia
Krzysztof Kowalski: Cień mamony nad przeszłością
Historia
Wojskowi duchowni prawosławni zabici przez Sowietów w Katyniu będą świętymi