Jak wyglądała Warszawa w czasach Canaletta

W 1768 r. Bernardo Bellotto został nadwornym malarzem Stanisława Augusta Poniatowskiego. Na zamówienie króla stworzył m.in. cykl 26 warszawskich pejzaży. A miał co uwieczniać na płótnie, ponieważ stolica Rzeczypospolitej w XVIII w. przeżywała prawdziwy urbanistyczno-kulturalny boom.

Aktualizacja: 26.04.2018 17:20 Publikacja: 26.04.2018 15:37

Canaletto, „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego” (1773 r.); zbiory Muzeum Narodowego w Warsza

Canaletto, „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego” (1773 r.); zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie

Foto: Muzeum Narodowe w Warszawie

Już za panowania Augusta III Sasa pojawiło się w Warszawie kilka ważnych inicjatyw, które miały ogromny wpływ na dalszy rozwój kulturalny stolicy. Pierwszą z nich było założone w 1740 r. przez Stanisława Konarskiego Collegium Nobilium, czyli szkoła, która miała za zadanie wychowywać w duchu obywatelskim i wykształcić m.in. przyszłych urzędników państwowych. W ślad za nią powstawały kolejne ośrodki kształcenia nowych pokoleń. Bez wątpienia placówki te w znacznym stopniu przyczyniły się do wzrostu znaczenia badań naukowych oraz dostępu do wiedzy Polaków, co udowodnili choćby bracia Załuscy, udostępniając w 1747 r. szerokiej publiczności Bibliotekę Załuskich.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Historia
Obżarstwo, czyli gastronomiczne alleluja!
Historia
Jak Wielkanoc świętowali nasi przodkowie?
Historia
Krzyż pański z wielkanocną datą
Historia
Wołyń, nasz problem. To test sprawczości państwa polskiego
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Po raz pierwszy wykorzystamy nowe narzędzie genetyczne