Jak wyglądała Warszawa w czasach Canaletta

W 1768 r. Bernardo Bellotto został nadwornym malarzem Stanisława Augusta Poniatowskiego. Na zamówienie króla stworzył m.in. cykl 26 warszawskich pejzaży. A miał co uwieczniać na płótnie, ponieważ stolica Rzeczypospolitej w XVIII w. przeżywała prawdziwy urbanistyczno-kulturalny boom.

Aktualizacja: 26.04.2018 17:20 Publikacja: 26.04.2018 15:37

Canaletto, „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego” (1773 r.); zbiory Muzeum Narodowego w Warsza

Canaletto, „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego” (1773 r.); zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie

Foto: Muzeum Narodowe w Warszawie

Już za panowania Augusta III Sasa pojawiło się w Warszawie kilka ważnych inicjatyw, które miały ogromny wpływ na dalszy rozwój kulturalny stolicy. Pierwszą z nich było założone w 1740 r. przez Stanisława Konarskiego Collegium Nobilium, czyli szkoła, która miała za zadanie wychowywać w duchu obywatelskim i wykształcić m.in. przyszłych urzędników państwowych. W ślad za nią powstawały kolejne ośrodki kształcenia nowych pokoleń. Bez wątpienia placówki te w znacznym stopniu przyczyniły się do wzrostu znaczenia badań naukowych oraz dostępu do wiedzy Polaków, co udowodnili choćby bracia Załuscy, udostępniając w 1747 r. szerokiej publiczności Bibliotekę Załuskich.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Historia
IPN oskarża sędziów i prokuratorów stanu wojennego
Historia
Impas w sprawie ekshumacji ofiar ukraińskich nacjonalistów trwa
Historia
Telefony komórkowe - techniczne arcydzieło dla każdego
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10