Rysunek został zakupiony w rzymskiej galerii The Carlo Virgilio and C. Muzeum nie podaje, ile zapłaciło za ten obrazek.
„Półpostaciowy portret młodego mężczyzny naszkicowany piórkiem na papierze ujmuje subtelnością modelunku w odcieniach palonej umbry. Stanowczy wzrok modela utkwiony w kierunku widza zdradza przymioty charakteru człowieka uzdolnionego i odważnego w swych decyzjach. Poza niewątpliwym walorem artystycznym, kojarzonym ze szkołą francuską, to nazwisko bohatera walk o niepodległość należy uznać za główną przesłankę do powzięcia decyzji o nabyciu dzieła" – opisują muzealnicy.
Zwracają uwagę, że obraz przedstawia Tadeusza Kościuszkę „w sposób niekanoniczny". „Próżno poszukiwać w nim elementów tradycyjnie wiązanych z ikonografią dowódcy, takich jak szabla, mundur, ordery, generalska czapka. Kompozycja ma charakter wyraźnie prywatny, ukazuje mężczyznę w kamizelce, z rozpiętym surdutem i halsztukiem przewiązanym w ozdobny węzeł pod szyją". Historycy sztuki zwracają uwagę, że najbardziej jest o podobny do rysunków autorstwa Aleksandra Orłowskiego z 1794 roku.
W młodości Kościuszko miał ambicje artystyczne. W 1769, po ukończeniu szkoły podchorążych w Warszawie, uczęszczał do Académie Royale de Peinture et Sculpture w Paryżu.
Z rzymskiego katalogu aukcyjnego wynika, że portret może pochodzić z ok. 1796. Rysunek ma wymiary 90 x 70 mm.