Szlak zapomnianych skarbów

Tegoroczna edycja Europejskich Dni Dziedzictwa w Polsce przyciągnęła we wrześniu do muzeów i obiektów zabytkowych ponad 300 tys. zwiedzających

Publikacja: 26.11.2007 02:22

Szlak zapomnianych skarbów

Foto: Rzeczpospolita

Europejskie Dni Dziedzictwa, obchodzone od 16 lat, w Polsce o rok krócej, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć związanych z ochroną zabytków. Uczestniczy w nim aktualnie 49 państw, a liczba zwiedzających szacowana jest na ponad 22 miliony.

Frekwencja pokazuje, że Europejczycy interesują się przeszłością i doceniają wartość dziedzictwa wbrew pesymistom, którzy od lat straszą utratą tożsamości narodowej. Okazuje się, że zabytki można skutecznie promować – i to na każdym poziomie: od lokalnego po międzynarodowy.

Polska edycja (8 – 16 września) odbywała się pod hasłem „Ludzie gościńca, wędrowcy, pielgrzymi, tułacze”. Zorganizowano ponad 1300 imprez kulturalnych, na które wstęp był bezpłatny – o prawie 500 więcej niż przed rokiem. W czołówce znalazły się województwa mazowieckie i dolnośląskie. Ważne, że obok dużych placówek mogły zaprezentować się również mniej znane, często niedoceniane. W Warszawie hitem niespodziewanie stała się wizyta w gazowni na Woli (Muzeum Gazownictwa, spacer z przewodnikiem w poszukiwaniu reliktów dawnego gazownictwa). – W tym roku EDD po raz pierwszy odbyły się pod jednym wspólnym hasłem – mówi Paulina Florjanowicz, zastępca dyrektora Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków, który koordynuje obchody EDD w Polsce. – Ostrożne szacunki wskazują, że łącznie wzięło w nich udział ponad 300 tys. osób. Oczywiście nie udałoby się odnieść takiego sukcesu bez ogromnego zaangażowania władz samorządowych, lokalnych stowarzyszeń, szkół i pasjonatów historii.

Od lat główną atrakcją EDD jest możliwość darmowego zwiedzania muzeów i zabytków, zwłaszcza tych, które na co dzień nie są udostępniane turystom. 240 obiektów podczas tzw. dni otwartych odwiedziło ponad 24 tys. osób, jeszcze więcej – prawie 67 tys. – obejrzało wystawy (przygotowano ich ponad 200).

Dużym zainteresowaniem cieszyły się festyny historyczne, plenerowe inscenizacje, turnieje rycerskie – w ponad 100 imprezach tego rodzaju wzięło udział 56 tys. osób. Do Pelplina (Pomorskie) na Jarmark Cysterski w obiektach zabytkowego zespołu dawnego opactwa cysterskiego przyjechało w ciągu weekendu ponad 14 tys. osób. Tłumy oglądały rekonstrukcję bitwy wojsk napoleońskich pod Ostrołęką (Mazowieckie).

Zgodnie z hasłem tegorocznej edycji przygotowano wiele rajdów i wycieczek szlakiem zabytków. Niektóre odwoływały się do tradycji pielgrzymkowych – np. na Dolnym Śląsku i w Wielkopolsce reaktywowano odcinki Drogi św. Jakuba, szlaku pątniczego do Santiago de Compostela, mającego ponadtysiącletnią historię.

Swoją publiczność miały też koncerty, warsztaty adresowane głównie do młodszej publiczności, a także prelekcje i sesje popularnonaukowe. Na konkurs plastyczny dla młodzieży szkolnej wpłynęło prawie 2 tys. prac.

Chociaż do kolejnej edycji zostało jeszcze sporo czasu, już dziś ruszają przygotowania. Hasło przyszłorocznych obchodów EDD brzmi „Korzenie tradycji. Od ojcowizny do ojczyzny”. – Tak sformułowany temat, dla którego inspiracją były słowa Pawła Jasienicy opisujące proces kształtowania się świadomości narodowej, pozwoli przygotować wydarzenia kulturalne, które mogą umocnić poczucie patriotyzmu – mówi Paulina Florjanowicz. – Tegoroczna edycja uświadomiła nam ogromną potrzebę popularyzowania naszego dorobku kulturowego i przywrócenia dziedzictwu właściwej roli w życiu społeczno-ekonomicznym. Realizacja tego zadania wymaga jednak w pierwszej kolejności uświadomienia opinii publicznej osobistego związku każdego człowieka z jego dziedzictwem.„Rzeczpospolita” była patronem prasowym 15. edycji EDD w Polsce.

Europejskie Dni Dziedzictwa, obchodzone od 16 lat, w Polsce o rok krócej, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć związanych z ochroną zabytków. Uczestniczy w nim aktualnie 49 państw, a liczba zwiedzających szacowana jest na ponad 22 miliony.

Frekwencja pokazuje, że Europejczycy interesują się przeszłością i doceniają wartość dziedzictwa wbrew pesymistom, którzy od lat straszą utratą tożsamości narodowej. Okazuje się, że zabytki można skutecznie promować – i to na każdym poziomie: od lokalnego po międzynarodowy.

Pozostało 85% artykułu
Historia
Telefony komórkowe - techniczne arcydzieło dla każdego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem