Karawele i karaki

Pod koniec XIV w. Portugalczycy gruntownie przerobili rybackie karabosy, przystosowując je do dalekomorskich podróży. Karawele stały się na dwieście lat typowymi okrętami atlantyckich odkrywców.

Publikacja: 20.02.2008 11:44

Karawele i karaki

Foto: EAST NEWS

Red

Były to niewielkie (do 30 m długości), płytko zanurzone, zwrotne żaglowce o mocnej budowie, gładkim poszyciu i wyporności od 50 do 200 ton. Posiadały zwykle dwa lub trzy maszty. Na ożaglowanie składały się trzy trapezowate żagle poprzeczne umieszczane na dwóch przednich masztach i skośny tzw. łaciński żagiel na tylnym maszcie bądź wyłącznie żagle skośne. Karawele przepływały do 15 mil włoskich (22 km) na godzinę, zabierały załogę składającą się z 3060 ludzi. Uzbrajano je w kilka lub kilkanaście armat. Przestronne ładownie i uzbrojenie sprawiały, iż miały charakter na wpół kupiecki, na wpół wojenny.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia
Kim naprawdę był Hans Kloss
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama