Pierwsza jesziwa i wielcy myśliciele

Niezwykle ważną rolę w każdej gminie żydowskiej odgrywały szkoły. Od ich liczby i poziomu nauczania zależała ranga gminy w hierarchii ważności miast zamieszkałych przez ludność żydowską.

Aktualizacja: 28.04.2008 23:01 Publikacja: 28.04.2008 13:00

Pierwsza jesziwa i wielcy myśliciele

Foto: ŻIH

Żydów płci męskiej obowiązywało w zasadzie powszechne szkolnictwo. Umiejętność czytania potrzebna była do studiowania Tory wraz z jej komentarzami. Nauka rozpoczynała się w trzecim, czwartym roku życia od głośnego powtarzania nazw liter alfabetu hebrajskiego. Następnie uczono się na pamięć tekstów modlitw, po czym recytowano z pamięci Torę (często jednocześnie tłumacząc jej fragmenty na jidysz). Następnie przechodzono do poznania Talmudu. Nauka odbywała się z reguły w domu nauczyciela (hebr. melamed – nauczający), stąd nazwa tradycyjnej szkoły religijnej dla chłopców – Cheder (hebr. pokój, izba). Za naukę płacili rodzice ucznia, a w wyjątkowych sytuacjach wynagrodzenie nauczyciela brała na siebie gmina żydowska. Nadzór nad tym szkolnictwem sprawowała specjalna komisja lub powołane do tego celu bractwo tzw. Chewra Talmud Tora.

Wyższy etap kształcenia odbywał się w jesziwie (hebr. posiedzenie). Tu chłopcy po ukończeniu 13., 14. roku życia mogli kształcić się dalej, zgłębiając tajniki Talmudu i zawartą w nim halachę (religijne przepisy prawne). Często młodzi mężczyźni pozostawali w jesziwie aż do ożenku, a niektórzy z nich, ci najzdolniejsi, uzyskiwali upoważnienie (smicha) do wykonywania zawodu rabina.

Najsłynniejszym żydowskim uczonym tej epoki pochodzącym z Polski był Mojżesz Isserles (ok. 1533 – 1572), zwany Remu – od Rabi Mosze Isserles

Powstające na ziemiach polskich w XVI wieku jesziwy szybko zdobyły sobie sławę i opinię centrów nauki i myśli żydowskiej wykraczających daleko poza granice Rzeczypospolitej. Swą popularność i wysoki poziom nauczania zawdzięczały wybitnym rabinom-nauczycielom, którzy potrafili skupić wokół siebie grono uczniów i przekazać im swą wiedzę, którą z kolei ci przekazywali swoim uczniom. Tak tworzyły się szkoły myśli żydowskiej, związane z ich twórcami, które istnieją do dziś.

W szkołach wyższych – jesziwach – studiowano głównie Talmud. Twórcą metody studiowania Talmudu – nauki talmudycznej – był rabin krakowski Jakub Polak (ok. 1460 – 1530). Jego metoda zwana pilpul (heb. pieprz) polegała na wnikliwym analizowaniu sformułowań zawartych w Talmudzie, wyszukiwaniu sprzeczności lub niejasności oraz wyjaśnianiu ich za pomocą interpretacji zawartych w różnych dziełach talmudycznych. Stosowano ją w jesziwach w XIX wieku, a nawet w XX w.

Jakub Polak nie pozostawił po sobie żadnych dzieł, tradycję przejęli jego uczniowie. Najsłynniejszymi z nich byli: Szalom Szachna (ok. 1510 – 1558) i Mojżesz Fiszel (1480 – 1542). Pierwszy został rabinem w Lublinie, drugi w Krakowie. W 1541 roku obydwaj zostali mianowani przez króla Zygmunta Augusta rabinami generalnymi dla Małopolski. Metodzie czytania i komentowania Talmudu Jakuba Polaka przeciwstawiał się inny wybitny żydowski uczony tej epoki – Salomon Luria (1510 – 1573). Swoją karierę naukową rozpoczął jako rabin i przełożony jesziwy w Ostrogu. W 1567 r. został zaproszony przez gminę żydowską na stanowisko kierownika jesziwy w Lublinie. Król Zygmunt August szybko mianował jego i jego następców rektorem tej szkoły. Luria zasłynął jako znawca i wnikliwy komentator prawa religijnego.

Jednak najsłynniejszym żydowskim uczonym tej epoki pochodzącym z Polski był Mojżesz Isserles (ok. 1533 – 1572), zwany Remu – od Rabi Mosze Isserles. Urodził się bogatej rodzinie żydowskiej na krakowskim Kazimierzu. Ojciec ufundował tu w 1533 roku synagogę, która funkcjonuje do dziś, nazywaną Remu. Mojżesz Isserles był nie tylko uczniem lubelskiego rabina Szaloma Szachny, ale i jego zięciem. Po powrocie do Krakowa w 1542 r. został rabinem tamtejszej gminy. Pięć lat później król Zygmunt I Stary mianował go rabinem generalnym gmin województwa krakowskiego, był też delegatem na sejm żydów polskich.

W 1552 r. został rektorem słynnej jesziwy krakowskiej, do której po nauki ściągali Żydzi z Czech, Śląska, Niemiec i Węgier. Pozostawił wiele wybitnych dzieł filozoficznych i komentarzy do traktatów religijnych i prawnych innych uczonych żydowskich. Do najważniejszych należy jego komentarz do kodyfikacji prawa halahicznego dokonany przez wielkiego myśliciela sefardyjskiego Józefa Karo (1488 – 1575) noszącego tytuł Szulchan Aruch (Nakryty Stół). Mojżesz Isserles, komentując wielkie dzieło sefardyjczyka, dostosował przepisy prawa talmudycznego obowiązujące Żydów aszkenazyjskich do warunków, w jakich żyli. Swemu dziełu nadał tytuł „Mappa”, czyli „Obrus”. Dzieło Józefa Karo wykorzystywane jest do dziś przez środowiska Żydów ortodoksyjnych, zawsze jednak z komentarzem krakowskiego rabina Mojżesza Isserlesa Remu.

Żydów płci męskiej obowiązywało w zasadzie powszechne szkolnictwo. Umiejętność czytania potrzebna była do studiowania Tory wraz z jej komentarzami. Nauka rozpoczynała się w trzecim, czwartym roku życia od głośnego powtarzania nazw liter alfabetu hebrajskiego. Następnie uczono się na pamięć tekstów modlitw, po czym recytowano z pamięci Torę (często jednocześnie tłumacząc jej fragmenty na jidysz). Następnie przechodzono do poznania Talmudu. Nauka odbywała się z reguły w domu nauczyciela (hebr. melamed – nauczający), stąd nazwa tradycyjnej szkoły religijnej dla chłopców – Cheder (hebr. pokój, izba). Za naukę płacili rodzice ucznia, a w wyjątkowych sytuacjach wynagrodzenie nauczyciela brała na siebie gmina żydowska. Nadzór nad tym szkolnictwem sprawowała specjalna komisja lub powołane do tego celu bractwo tzw. Chewra Talmud Tora.

Pozostało 80% artykułu
Historia
Telefony komórkowe - techniczne arcydzieło dla każdego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem