Podróże z historią: Nizina Naddunajska

Kraina rozciągająca się na południowym, bułgarskim brzegu Dunaju – między rzeką a górskimi pasmami Starej Płaniny – to, wbrew nazwie, raczej malowniczy płaskowyż urozmaicony łańcuchami wzniesień i pagórków niż nizina.

Publikacja: 23.05.2008 08:15

Podróże z historią: Nizina Naddunajska

Foto: Archiwum „Mówią Wieki"

Na jego krawędzi opadającej wysokimi urwiskami ku Dunajowi warownie i obozy wojskowe, które miały strzec granicy cesarstwa przed napierającymi z północy barbarzyńcami, budowali już Rzymianie. Z owych rzymskich osad w starożytnej Mezji wywodzą się dzisiejsze historyczne miasta tego regionu – w tym Nikopoł i Ruse. W średniowieczu nizina była widownią daremnych zmagań bułgarskich carów i krzyżowców z potęgą turecką. Za czasów panowania osmańskiego w naddunajskich portach najwcześniej pojawiły się przenikające z biegiem rzeki europejskie mody i idee – i tu właśnie zaczęło się bułgarskie odrodzenie narodowe. Dziś to zapomniane ziemie pogranicza bułgarsko-rumuńskiego, gdzie boleśnie odczuwa się skutki transformacji ustrojowej i gospodarczej. Szansą na ich przezwyciężenie jest m.in. rozwijająca się z roku na rok turystyka.

Przechodzień, który się zatrzyma, by napić się wody z ulicznego zdroju w dawnym Nikopolis, ma okazję do chwili zadumy. Zabytkowy wodotrysk zbudował w II w. n. e. jeden z mieszkających tu rzymskich obywateli, by uczcić pamięć swej przedwcześnie zgasłej żony. Wydaje się, że w drzemiącym nad brzegiem Dunaju Nikopolu, liczącym niespełna 5 tys. mieszkańców, niewiele się zmieniło od owych czasów. Jego domy wznoszą się niby stopnie amfiteatru na zboczach wzgórza, na którego wierzchołku cesarz Herakliusz I wybudował w 629 r. niedostępną twierdzę mającą strzec Bizancjum przed najazdami z północy. W jej murach bronił się przed Turkami ostatni car bułgarski Iwan Szyszman. Pod panowaniem tureckich władców Nikopoł, zwany małym Stambułem, stał się jednym z najważniejszych miast handlowych i ośrodków administracyjnych nad Dunajem. W XVIII w. nikopolska twierdza, z garnizonem liczącym 20 tys. żołnierzy, uchodziła za najpotężniejszą w dolnym biegu rzeki. Dziś pozostały po niej resztki fundamentów i nieźle zachowana Brama Szyszmana. Na południe od dawnej fortecy teren wznosi się łagodnie do podnóża zamykającego horyzont, odległego ok. 5 km, pasma niewielkich wzniesień, gdzie obozował sułtan Bajazyt. Na tej właśnie równinie, gdzie dziś rozciągają się pola kukurydzy i słoneczników, sułtańscy Serbowie wycinali resztki rycerzy Jana z Nevers. Na północ od twierdzy widać za szeroko rozlanym tu Dunajem opustoszałe hale dawnych fabryk chemicznych i tekstylnych w rumuńskim Turnu Magurele.

Główne miasto regionu znane historykom wojen jako Plewna. Jego zdobycie w 1877 r. przez wojska rosyjskie i rumuńskie, okupione ok. 40 tys. poległych, doprowadziło do szybkiego uwolnienia północnej Bułgarii spod panowania tureckiego. W Muzeum Skobelewa w parku o tej samej nazwie można obejrzeć pamiątki z okresu bitwy i panoramę przedstawiającą oblężenie.

Największy bułgarski port rzeczny, ważny ośrodek przemysłowy i węzeł szlaków kolejowych i drogowych na granicy z Rumunią. Starożytna rzymska Sexaginta Pirsta zawdzięcza swój rozwój Dunajowi i kupcom, którzy w XIX – XX w. wznieśli tu, np. przy ulicy Iwana Wazowa, swe wspaniale dekorowane eklektyczne i secesyjne rezydencje i kamienice. Na południe od miasta w głębokim wąwozie rzeki Rusenski Łom w XV w. wykuto w skale cele klasztorne i przypominającą podziemną grotę cerkiew monastyru błogosławionego Dymitra Basarbowskiego, który prowadził życie tak czyste, że jego ciało nie uległo po śmierci rozkładowi. Już wcześniej, w XIII w., w pobliskim Iwanowie powstały w jaskiniach po obu stronach doliny cerkwie monastyru św. Michała Archanioła. Kilka kilometrów dalej w górę rzeki, w wiosce Czerwen, wznoszą się na wapiennej turni ruiny średniowiecznej cytadeli, w której mieszkańcy Ruse chronili się przed najazdami barbarzyńców.

Domy i średniowieczne cerkwie dawnej bułgarskiej stolicy przypominają ptasie gniazda na urwiskach nad rzeką Jantrą. W twierdzy Carewec – zachowały się jej potężne mury i ruiny pałacu – bojar Piotr ogłosił w XII w. powstanie „drugiego państwa bułgarskiego”. Cerkiew Czterdziestu Męczenników u jej podnóża to miejsce spoczynku św. Sawy i bułgarskich władców z rodu Asenowiczów. Wielka przeszłość Wielkiego Tyrnowa przyczyniła się do odrodzenia bułgarskiego ducha narodowego po wiekach tureckiej niewoli. Tu ogłoszono w 1879 roku pierwszą konstytucję wolnej Bułgarii.

Dojazd:

• bezpośrednio z Warszawy do Sofii samolotem Bulgariair od 800 zł, LOT od 1100 zł, z przesiadką m.in. Malevu (przez Budapeszt) – od 900 zł

• pociągiem z Sofii do Nikopołu (do stacji Czerkwica, 6 km) 9,20 lewów (BGL), autobusem 13 BGL, samochodem 216 km, 2,5 godz., koszt 52 BGL (oraz wynajęcie samochodu od 46 BGL za dzień)

• samochodem z Warszawy do Nikopołu 1548 km,19 godz., 550 zł w jedną stronę

Hotele:

• Balkan, Plewen – od 66 BGL

• Anna Palace, Ruse – od 68 BGL

• Gurko, Wielkie Tyrnowo – od 60 BGL

• Riga, Ruse – od 45 BGL

• Hostel Ross, Wielkie Tyrnowo – 12 BGL

1 lew BGL – 1,75 zł

Na jego krawędzi opadającej wysokimi urwiskami ku Dunajowi warownie i obozy wojskowe, które miały strzec granicy cesarstwa przed napierającymi z północy barbarzyńcami, budowali już Rzymianie. Z owych rzymskich osad w starożytnej Mezji wywodzą się dzisiejsze historyczne miasta tego regionu – w tym Nikopoł i Ruse. W średniowieczu nizina była widownią daremnych zmagań bułgarskich carów i krzyżowców z potęgą turecką. Za czasów panowania osmańskiego w naddunajskich portach najwcześniej pojawiły się przenikające z biegiem rzeki europejskie mody i idee – i tu właśnie zaczęło się bułgarskie odrodzenie narodowe. Dziś to zapomniane ziemie pogranicza bułgarsko-rumuńskiego, gdzie boleśnie odczuwa się skutki transformacji ustrojowej i gospodarczej. Szansą na ich przezwyciężenie jest m.in. rozwijająca się z roku na rok turystyka.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Historia
Co naprawdę ustalono na konferencji w Jałcie
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Historia
Ten mały Biały Dom. Co kryje się pod siedzibą prezydenta USA?
Historia
Most powietrzny Alaska–Syberia. Jak Amerykanie dostarczyli Sowietom samoloty
Historia
Dlaczego we Francji zakazano publicznych egzekucji
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Historia
Tolek Banan i esbecy
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście