Żydowskie święta: Szloszet jeme ha-hagbala

Publikacja: 06.10.2008 08:10

Szloszet jeme ha-hagbala - trzy dni miesiąca siwan – trzeci, czwarty i piąty – były już wspomniane w biblijnej Księdze Wyjścia (19,10 – 13). Szloszet jeme ha-hagbala (hebr. dosł. trzy dni ograniczenia) upamiętniają trzy dni przygotowań przed otrzymaniem przez Mojżesza od Boga dziesięciorga przykazań na górze Synaj. Temu z kolei przymierzu z Bogiem (hebr. Brit, jid. Bris) poświęcone jest święto Szawuot (hebr., właściwie Chag ha-Szawuot; jid. Szwues) obchodzone kolejnego, szóstego dnia miesiąca siwan. Obok swego rolniczego charakteru – uczczenia pierwszych zbiorów pszenicy – Szawuot ma przypominać o nadaniu ludowi Izraela Tory na górze Synaj (hebr. matan Tora) oraz fakt, że Żydzi są narodem wybranym przez Boga na stróża prawa, z czego wynikają szczególne związki i relacje między tym ludem i Stwórcą. Zarazem jest to umowa między Bogiem a pojedynczym człowiekiem czy wszelkim stworzeniem, której przedmiotem jest zachowanie pokoju (ładu). Jest to idea stanowiąca centralne pojęcie judaizmu, a za jego pośrednictwem także chrześcijaństwa. Szloszet jeme ha-hagbala poprzedzające Szawuot celebruje się obecnie tylko w tych gminach żydowskich, w których zabronione jest zawieranie małżeństw podczas omeru. W czasie trwania tych trzech dni, podobnie jak w Lag ba-Omer (33. dzień liczenia omeru) i w Rosz Chodesz (hebr. Początek Miesiąca), dozwolone są śluby.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia
Kim naprawdę był Hans Kloss
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama