Łódzki Żyd z Rygi

Znany twórca łódzki Abraham Adolf Behrman (Berman) (1976 – 1943) urodził się według niektórych informacji biograficznych w Rydze, w innych źródłach znajdujemy miasteczko Tukum pisane w różnych transkrypcjach.

Publikacja: 03.11.2008 06:17

Adolf Behrman

Adolf Behrman

Foto: Zbiory ŻIH

Red

Data urodzenia zwykle się zgadza, jeżeli chodzi o rok, natomiast jest kilka wersji dnia i miesiąca. Historyk sztuki Łukasz Grzeszczak w artykule o Behrmanie podaje: „Artysta urodził się 13 lipca 1876 roku w Tockum koło Rygi jako syn Markusa i Róży”.

W innych notkach biograficznych „urodził się 5 stycznia 1876 r. w Tukkum k. Mitawy w guberni kurlandzkiej”. Andrzej M. Kobos podaje: „Urodzony w Rydze na Łotwie”. Jerzy Malinowski podaje również jako miejsce urodzenia Rygę. I choć brak informacji, kiedy dokładnie przeniósł się do Łodzi, to całe życie artysty związane jest właśnie z tym miastem.

Przed 1900 r. uczył się w szkole rysunku Jakuba Kacenbogena. W latach 1900 – 1904 w Monachium najpierw pobierał prywatne lekcje rysunku i malarstwa, a potem studiował w ASP pod kierunkiem Gabriela von Hacela. Po studiach wrócił do Łodzi i jak pisze Łukasz Grzeszczak: „… w roku 1905 mimo niesprzyjającej sytuacji na łódzkim rynku dziełami sztuki udało mu się odnieść sukces niemal komercyjny, gdyż za sumę 100 rubli sprzedał swoje obrazy i szkice.

Pozwoliło to Behrmanowi urzeczywistnić planowany wyjazd do Paryża na dalsze studia. Tam przebywał blisko pięć lat”. W 1910 r. wziął udział w paryskim Salonie Niezależnych. Jego polskim debiutem artystycznym była otwarta 25 kwietnia 1912 r. przy ul. Piotrkowskiej 9 wystawa prac z życia łódzkich Żydów, sceny rodzajowe, wnętrza synagog i plenery z żydowskich miasteczek, między innymi widoki z Kazimierza nad Wisłą.

W 1916 r. wraz z Arturem Szykiem był współzałożycielem i kierownikiem artystycznym Stowarzyszenia Artystów i Zwolenników Sztuk Pięknych w Łodzi. Szybko stał się lubianym i znanym artystą zaangażowanym również w pracę pedagogiczną – w Łodzi podczas I wojny prowadził szkołę artystyczną.

Warto tu przytoczyć, cytując za Grzeszczakiem, ciekawostkę świadczącą o popularności malarza: „W 1914 roku po zajęciu przez Niemców Łowicza feldmarszałek August von Mackensen zamówił u niego wizerunek wieśniaczki w stroju łowickim, a obraz podarował cesarzowi Wilhelmowi II”.

W 1924 r. wyjechał na trzy lata do Palestyny, skąd podróżował do Egiptu, a także do Tunisu i Algieru. Mieszkał też przez trzy lata w Maroku (od 1932 do 1935 roku), później jeździł do Hiszpanii, Włoch i Francji. Z podroży powrócił do Polski już po dojściu w Niemczech do władzy Hitlera.

W 1935 r. miał w Łodzi ostatnią ważną wystawę, po której próbował wyjechać do Stanów Zjednoczonych, co mu się nie udało. Po wybuchu II wojny uciekł do Białegostoku będącego wówczas pod sowiecką okupacją.

W 1941 r. po wkroczeniu Niemców na Białostocczyznę nie wytrzymał nerwowo i próbował popełnić samobójstwo. Od śmierci uratował go kolega malarz. Zamknięty przez Niemców w białostockim getcie kierował warsztatem kopistów założonym przez Oskara Steffensa i wraz z wieloma innymi żydowskimi malarzami kopiował z reprodukcji dzieła dawnych mistrzów.

Datę śmierci większość źródeł podaje jako 1943 r., jedne źródła mówią, że zginął podczas likwidacji getta, inne, że umarł z wycieńczenia. U Łukasza Grzeszczaka czytamy: „W wyniku wycieńczenia i chorób zmarł w 1942 roku w białostockim getcie”. W kazimierskim portalu internetowym jest zapis: „W getcie białostockim... Abraham Behrman zginął podczas niemieckiej akcji likwidacyjnej w sierpniu 1943 r.”.

Internetowy słownik artystów podaje: „Zmarł prawdopodobnie w sierpniu 1942 r. podczas likwidacji getta białostockiego”. W internetowym katalogu artystów żydowskich czytamy: „Zginął podczas likwidacji getta w sierpniu 1943 r.”. Andrzej M. Kobos pisze: „Abraham Behrman zginął w niemieckiej akcji likwidacyjnej w sierpniu 1943 r.”. Ponieważ wiadomo, że w getcie białostockim powstanie rozpoczęło się 16 sierpnia w 1943 r., a potem nastąpiła likwidacja getta, więc 1943 jako rok jego śmierci należy przyjąć za pewnik.

[ramka]Twórczość artysty z tego okresu, w której dominowały orientalne pejzaże („Pejzaż Palestyny”, „Jerozolima”) i wspaniałe zabytki tamtejszych terenów („Meczet Omara”, „Sfinks”, „Piramidy”), scharakteryzował w 1927 roku na łamach „Rozwoju” Marian Dienstl-Dąbrowa, pisząc: „Abraham Adolf Behrman, jeden z najbardziej utalentowanych łódzkich artystów, dokąd tworzył w pracowni, patrzył na świat i życie przez mgłę smutku... Dopiero widok południowych krajów przemył źrenice artysty z ascetycznej melancholii”. (Łukasz Grzeszczak „Bezpieczna przystań artysty”) [/ramka]

Data urodzenia zwykle się zgadza, jeżeli chodzi o rok, natomiast jest kilka wersji dnia i miesiąca. Historyk sztuki Łukasz Grzeszczak w artykule o Behrmanie podaje: „Artysta urodził się 13 lipca 1876 roku w Tockum koło Rygi jako syn Markusa i Róży”.

W innych notkach biograficznych „urodził się 5 stycznia 1876 r. w Tukkum k. Mitawy w guberni kurlandzkiej”. Andrzej M. Kobos podaje: „Urodzony w Rydze na Łotwie”. Jerzy Malinowski podaje również jako miejsce urodzenia Rygę. I choć brak informacji, kiedy dokładnie przeniósł się do Łodzi, to całe życie artysty związane jest właśnie z tym miastem.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Historia
Przypadki szalonego Kambyzesa II
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Historia
Paweł Łepkowski: Spór o naturę Jezusa
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Do odnalezienia drugi dół śmierci
Historia
Paweł Łepkowski: „Największy wybuch radości!”
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Historia
Metro, czyli dzieje rozwoju komunikacji miejskiej Część II
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont