Reklama
Rozwiń
Reklama

Amerykanie bratobójczo walczą nad Antietam, a tymczasem...

Publikacja: 07.11.2008 09:07

Budowa Kanału Sueskiego. Litografia z 1860 roku

Budowa Kanału Sueskiego. Litografia z 1860 roku

Foto: Archiwum „Mówią Wieki"

[srodtytul]Na świecie [/srodtytul]

W 1859 roku rozpoczęto budowę Kanału Sueskiego łączącego Atlantyk przez Morze Śródziemne z Oceanem Indyjskim przez Morze Czerwone. Oddanie kanału o długości 161 km i głębokości 15 m nastąpiło dziesięć lat później. Uprościło to żeglugę morską w skali światowej, a także przyczyniło się do rozwoju europejskiego kolonializmu. Budowę nadzorował Francuz Ferdinand de Lesseps, ale największe korzyści rychło zaczęli czerpać Anglicy.

[srodtytul]W Europie [/srodtytul]

22 września 1862 roku urząd premiera i ministra spraw zagranicznych Prus objął Otto von Bismarck. Ten prawnik z wykształcenia postawił sobie za cel zjednoczenie Niemiec pod egidą Prus.

W dziesięć lat dopiął swego: po zwycięskiej wojnie z Austrią w 1866 roku obalił jej hegemonię w Niemczech i utworzył propruski Związek Północnoniemiecki. Natomiast w 1870 roku sprowokował wojnę z Francją, która zakończyła się błyskotliwym zwycięstwem Prus i umożliwiła utworzenie Cesarstwa Niemieckiego.

Reklama
Reklama

Bismarck został kanclerzem Rzeszy.

[srodtytul]W Polsce [/srodtytul]

W czerwcu 1862 roku naczelnikiem rządu cywilnego Królestwa Polskiego został margrabia Aleksander Wielopolski. Dążył do rozładowania antyrosyjskich nastrojów i stłumienia przygotowań powstańczych. W zamian chciał wyjednać u cara częściowe przywrócenie autonomii Królestwa. Wprowadził m.in. nową ustawę szkolną, przymusowe oczynszowanie chłopów i równe prawa dla ludności żydowskiej. Aby rozbić konspirację niepodległościową, ogłosił brankę polskiej młodzieży do armii rosyjskiej, ale to tylko przyspieszyło wybuch powstania w styczniu 1863 roku. Zdymisjonowany, wyjechał w lipcu 1863 roku do Drezna.

[i]oprac. Tomasz Bohun[/i]

[srodtytul]Na świecie [/srodtytul]

W 1859 roku rozpoczęto budowę Kanału Sueskiego łączącego Atlantyk przez Morze Śródziemne z Oceanem Indyjskim przez Morze Czerwone. Oddanie kanału o długości 161 km i głębokości 15 m nastąpiło dziesięć lat później. Uprościło to żeglugę morską w skali światowej, a także przyczyniło się do rozwoju europejskiego kolonializmu. Budowę nadzorował Francuz Ferdinand de Lesseps, ale największe korzyści rychło zaczęli czerpać Anglicy.

Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama