Filmowa muzyka

Film dźwiękowy otworzył nowe pole do działania dla kompozytorów. Szczególnie film rozrywkowy stwarzał duże zapotrzebowanie na piosenki, muzykę taneczną, przeboje, które często były mocnym atutem – nie tyle artystycznym, ile kasowym.

Publikacja: 10.11.2008 02:26

Henryk Wars (Warszawski, 1902 – 1977) skomponował muzykę do ponad 50 filmów, w których znalazły się

Henryk Wars (Warszawski, 1902 – 1977) skomponował muzykę do ponad 50 filmów, w których znalazły się piosenki będące przebojami

Foto: Zbiory ŻIH

W okresie międzywojennym muzykę tę pisali prawie sami Żydzi. Jerzy Petersburski (1897 – 1979), autor tak słynnych nie tylko w Polsce przebojów, jak m.in. „Tango Milonga”, „To ostatnia niedziela”, „Ja się boję sama spać”, „Nie ja, nie ty” – to były światowe szlagiery! – pisał muzykę do takich polskich filmów, jak „Robert i Bertram”, „Szczęśliwa trzynastka”, „Co mój mąż robi w nocy?”, „Królowa przedmieścia” i innych.

Przodował w tej dziedzinie Henryk Wars (Warszawski, 1902 – 1977). Tak popularne filmy, jak „Bezimienni bohaterowie”, „Jaśnie pan szofer”, „Sportowiec mimo woli”, „Zapomniana melodia”, „Manewry miłosne”, „Czy Lucyna to dziewczyna?”, „Szpieg w masce” i inne – pełne są muzyki i piosenek, które śpiewała cała Polska.

Pisał też muzykę do poważniejszych filmów, jak do pierwszego filmu dźwiękowego „Na Sybir”, i później „Ordynat Michorowski” i „Znachor”. W sumie skomponował muzykę do ponad 50 filmów. Zmobilizowany w 1939 r. brał udział w wojnie. Znalazł się w Związku Radzieckim i wreszcie z armią Andersa zawędrował na Bliski Wschód i po zdemobilizowaniu do Stanów Zjednoczonych. Komponował tam muzykę poważną, ale pracował także dla filmu w Hollywood.

Gdy bawił w 1967 r. w Warszawie, miałem okazję kilkakrotnie z nim rozmawiać. Opowiadał mi także o początkowym niepowodzeniu we współpracy z filmem, aż po propozycję wytwórni Metro-Goldwyn-Mayer w 1960 r. napisania muzyki, czego nikt nie chciał się podjąć, do filmu, którego głównym bohaterem miał być... delfin.

– Zatkała mnie ta propozycja – opowiadał mi Wars, ale ją przyjął zmuszony kiepską sytuacją materialną. Film okazał się znakomity (był grany także w Polsce), a muzykę Warsa określono jako niemal arcydzieło. Film potem przemienił się w serial „Flipper”, do którego muzykę komponował przez trzy lata nadal Wars. Posypało się też wiele innych zamówień i od tego czasu jego sytuacja materialna stała się znakomita.

Bronisław Kaper (ur. w Warszawie w 1902 r., zm. w USA w 1983 r.) po sukcesie, jaki odniósł muzyką do niemieckiego filmu z Janem Kiepurą „Ein Lied für Dich” (polski tytuł „Zdobyć cię muszę”) ze znaną piosenką „Ninon”, przeniósł się do Hollywood, gdzie pracował dla wytwórni Metro-Goldwyn-Mayer. Jest autorem muzyki do kilkudziesięciu filmów i zdobywcą Oscara.

Petersburski, Wars i Kaper – to wielka trójka polskich twórców muzyki filmowej.

Muzykę do filmów żydowskich, m.in. „Mir kumen on”, „Al chet”, „Frajleche kabconim”, „Dybuk”, tworzył łodzianin Henoch Kon (1890 – 1972).

Wera (Wiera) Gran i Aleksander Marten w scenie z lustrem w filmie „Bezdomni” („On a hejm” – 1939), w reż. Aleksandra Martena z muzyką Henryka Warsa; w filmie tym W. Gran wykonywała piosenkę „Libe mamenuiu, niwszt wejn”

W okresie międzywojennym muzykę tę pisali prawie sami Żydzi. Jerzy Petersburski (1897 – 1979), autor tak słynnych nie tylko w Polsce przebojów, jak m.in. „Tango Milonga”, „To ostatnia niedziela”, „Ja się boję sama spać”, „Nie ja, nie ty” – to były światowe szlagiery! – pisał muzykę do takich polskich filmów, jak „Robert i Bertram”, „Szczęśliwa trzynastka”, „Co mój mąż robi w nocy?”, „Królowa przedmieścia” i innych.

Przodował w tej dziedzinie Henryk Wars (Warszawski, 1902 – 1977). Tak popularne filmy, jak „Bezimienni bohaterowie”, „Jaśnie pan szofer”, „Sportowiec mimo woli”, „Zapomniana melodia”, „Manewry miłosne”, „Czy Lucyna to dziewczyna?”, „Szpieg w masce” i inne – pełne są muzyki i piosenek, które śpiewała cała Polska.

Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Historia
Archeologia rozboju i kontrabandy