Syn krawca, mistrz kubizmu

W ostatnich latach Weber nawiązywał do swoich żydowskich korzeni oraz do okresu dzieciństwa spędzonego w Białymstoku. W jego pracach zaczęły się uwidaczniać motywy związane z chasydyzmem

Publikacja: 10.11.2008 04:16

Max Weber na tle obrazu

Max Weber na tle obrazu

Foto: Corbis

Max Weber urodził się w 1881 roku w Białymstoku w rodzinie krawca. Weberowi wiedli skromne, pobożne życie. W 1891 r. postanowili wyjechać do Stanów Zjednoczonych. Po długiej podróży postanowili osiedlić się w Nowym Jorku.

Dopiero tam Max dostrzegł, że może rozwijać swoje zainteresowania – głównie malarstwem i rzeźbą – oraz doskonalić pod okiem profesjonalistów swoje umiejętności. Przez kilka lat właśnie w ten sposób Max Weber przygotowuje się do studiowania malarstwa.

W 1899 roku rozpoczyna naukę w brooklińskim Pratt Institute. Kierunki, które najbardziej pasjonowały go w malarstwie, to przede wszystkim kubizm, fowizm, futuryzm, a z czasem abstrakcjonizm. Max Weber był pierwszym malarzem w Ameryce, który namalował obraz kubistyczny. Swoje dzieło zatytułował „Zapasy” i tą prekursorską pracą ściągnął na siebie lawinę krytyki. Wówczas jeszcze twórczość Webera nie była do końca rozumiana w kręgach artystycznych i traktowano ją bez należytej uwagi jako coś w rodzaju jednorazowego wybryku artysty malarza.

W 1905 r. Weber postanowił wyjechać do stolicy światowej sztuki, czyli do Paryża. Fascynowały go dzieła i życie tamtejszej bohemy. Intuicja podpowiadała mu, że teraz jego miejsce jest na Montmartrze, pośród równie ekscentrycznych (jak na tamte czasy) artystów. Podziwiał prace Paula Cezanne’a, Pabla Picassa, Henri Matisse’a, u którego nawet pobierał lekcje. W tym czasie rozpoczął naukę w paryskiej Academie Colarossi i Academie Julian. Swoje prace prezentuje na Salonie Jesiennym.

Po trzech latach spędzonych w Paryżu Weber postanawia wrócić do Nowego Jorku. Wyposażony w nowe doświadczenia i umiejętności, wbrew gorzkiej krytyce wyrasta na najwytrwalszego i najbardziej zagorzałego propagatora kubizmu w Ameryce. Powoli jego filozofia zdobywa zwolenników, a prace artysty zyskują na wartości. Wreszcie malarz został członkiem Towarzystwa Artystów Niezależnych oraz grupy Grafton. Sam zaczyna publikować i prowadzić kursy mistrzowskie.

Wystawy dzieł Webera cieszą się niesłychaną popularnością. Nagle w jego obrazach, początkowo uznanych za dziwaczne, zaczęto dostrzegać miłość i fascynację artysty Nowym Jorkiem, zachwycano się dynamiką miejskiego życia przeniesioną na płótno.

Weber dołączył do grona najznakomitszych malarzy. Jego wysoka pozycja w światowym malarstwie stała się bezsporna. Prace Webera wystawiono w prestiżowym nowojorskim Museum of Art. Do dziś kolekcjonerzy sztuki z całego świata gorączkowo wyszukują dzieł tego malarza na aukcjach.

W 1937 roku Max Weber mocniej koncentruje się na działalności społecznej i edukacyjnej. Na Amerykańskim Kongresie Artystów występuje jako przedstawiciel antyfaszystowskiej grupy ludzi sztuki. W ostatnich latach Weber nawiązywał do swoich żydowskich korzeni oraz do okresu dzieciństwa spędzonego w Białymstoku. W jego pracach zaczęły się uwidaczniać motywy związane z chasydyzmem.

Max Weber, polski Żyd z Białegostoku, pionier amerykańskiego modernizmu, zmarł 4 października 1962 roku w Great Neck na Long Island. Na stałe zapisał się w historii sztuki.

[i]współpraca Ewa Szmal[/i]

[i]Szewach Weiss Autor cyklu esejów „W świetle menory” do dodatku „Rzeczpospolitej” o Żydach polskich. Profesor politologii, wykładowca w Katedrze Erazma z Rotterdamu na Uniwersytecie Warszawskim, komentator „Wprost”. Był ambasadorem Izraela w Polsce, przewodniczącym Knesetu, przewodniczącym rady instytutu Yad Vashem[/i]

Max Weber urodził się w 1881 roku w Białymstoku w rodzinie krawca. Weberowi wiedli skromne, pobożne życie. W 1891 r. postanowili wyjechać do Stanów Zjednoczonych. Po długiej podróży postanowili osiedlić się w Nowym Jorku.

Dopiero tam Max dostrzegł, że może rozwijać swoje zainteresowania – głównie malarstwem i rzeźbą – oraz doskonalić pod okiem profesjonalistów swoje umiejętności. Przez kilka lat właśnie w ten sposób Max Weber przygotowuje się do studiowania malarstwa.

Pozostało 85% artykułu
Historia
Telefony komórkowe - techniczne arcydzieło dla każdego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem