Syn krawca, mistrz kubizmu

W ostatnich latach Weber nawiązywał do swoich żydowskich korzeni oraz do okresu dzieciństwa spędzonego w Białymstoku. W jego pracach zaczęły się uwidaczniać motywy związane z chasydyzmem

Publikacja: 10.11.2008 04:16

Max Weber na tle obrazu

Max Weber na tle obrazu

Foto: Corbis

Max Weber urodził się w 1881 roku w Białymstoku w rodzinie krawca. Weberowi wiedli skromne, pobożne życie. W 1891 r. postanowili wyjechać do Stanów Zjednoczonych. Po długiej podróży postanowili osiedlić się w Nowym Jorku.

Dopiero tam Max dostrzegł, że może rozwijać swoje zainteresowania – głównie malarstwem i rzeźbą – oraz doskonalić pod okiem profesjonalistów swoje umiejętności. Przez kilka lat właśnie w ten sposób Max Weber przygotowuje się do studiowania malarstwa.

W 1899 roku rozpoczyna naukę w brooklińskim Pratt Institute. Kierunki, które najbardziej pasjonowały go w malarstwie, to przede wszystkim kubizm, fowizm, futuryzm, a z czasem abstrakcjonizm. Max Weber był pierwszym malarzem w Ameryce, który namalował obraz kubistyczny. Swoje dzieło zatytułował „Zapasy” i tą prekursorską pracą ściągnął na siebie lawinę krytyki. Wówczas jeszcze twórczość Webera nie była do końca rozumiana w kręgach artystycznych i traktowano ją bez należytej uwagi jako coś w rodzaju jednorazowego wybryku artysty malarza.

W 1905 r. Weber postanowił wyjechać do stolicy światowej sztuki, czyli do Paryża. Fascynowały go dzieła i życie tamtejszej bohemy. Intuicja podpowiadała mu, że teraz jego miejsce jest na Montmartrze, pośród równie ekscentrycznych (jak na tamte czasy) artystów. Podziwiał prace Paula Cezanne’a, Pabla Picassa, Henri Matisse’a, u którego nawet pobierał lekcje. W tym czasie rozpoczął naukę w paryskiej Academie Colarossi i Academie Julian. Swoje prace prezentuje na Salonie Jesiennym.

Po trzech latach spędzonych w Paryżu Weber postanawia wrócić do Nowego Jorku. Wyposażony w nowe doświadczenia i umiejętności, wbrew gorzkiej krytyce wyrasta na najwytrwalszego i najbardziej zagorzałego propagatora kubizmu w Ameryce. Powoli jego filozofia zdobywa zwolenników, a prace artysty zyskują na wartości. Wreszcie malarz został członkiem Towarzystwa Artystów Niezależnych oraz grupy Grafton. Sam zaczyna publikować i prowadzić kursy mistrzowskie.

Wystawy dzieł Webera cieszą się niesłychaną popularnością. Nagle w jego obrazach, początkowo uznanych za dziwaczne, zaczęto dostrzegać miłość i fascynację artysty Nowym Jorkiem, zachwycano się dynamiką miejskiego życia przeniesioną na płótno.

Weber dołączył do grona najznakomitszych malarzy. Jego wysoka pozycja w światowym malarstwie stała się bezsporna. Prace Webera wystawiono w prestiżowym nowojorskim Museum of Art. Do dziś kolekcjonerzy sztuki z całego świata gorączkowo wyszukują dzieł tego malarza na aukcjach.

W 1937 roku Max Weber mocniej koncentruje się na działalności społecznej i edukacyjnej. Na Amerykańskim Kongresie Artystów występuje jako przedstawiciel antyfaszystowskiej grupy ludzi sztuki. W ostatnich latach Weber nawiązywał do swoich żydowskich korzeni oraz do okresu dzieciństwa spędzonego w Białymstoku. W jego pracach zaczęły się uwidaczniać motywy związane z chasydyzmem.

Max Weber, polski Żyd z Białegostoku, pionier amerykańskiego modernizmu, zmarł 4 października 1962 roku w Great Neck na Long Island. Na stałe zapisał się w historii sztuki.

[i]współpraca Ewa Szmal[/i]

[i]Szewach Weiss Autor cyklu esejów „W świetle menory” do dodatku „Rzeczpospolitej” o Żydach polskich. Profesor politologii, wykładowca w Katedrze Erazma z Rotterdamu na Uniwersytecie Warszawskim, komentator „Wprost”. Był ambasadorem Izraela w Polsce, przewodniczącym Knesetu, przewodniczącym rady instytutu Yad Vashem[/i]

Max Weber urodził się w 1881 roku w Białymstoku w rodzinie krawca. Weberowi wiedli skromne, pobożne życie. W 1891 r. postanowili wyjechać do Stanów Zjednoczonych. Po długiej podróży postanowili osiedlić się w Nowym Jorku.

Dopiero tam Max dostrzegł, że może rozwijać swoje zainteresowania – głównie malarstwem i rzeźbą – oraz doskonalić pod okiem profesjonalistów swoje umiejętności. Przez kilka lat właśnie w ten sposób Max Weber przygotowuje się do studiowania malarstwa.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Historia
Co naprawdę ustalono na konferencji w Jałcie
Historia
Ten mały Biały Dom. Co kryje się pod siedzibą prezydenta USA?
Historia
Most powietrzny Alaska–Syberia. Jak Amerykanie dostarczyli Sowietom samoloty
Historia
Dlaczego we Francji zakazano publicznych egzekucji
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Historia
Tolek Banan i esbecy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń