Trupa Wileńska

W 1916 r. w Wilnie półzawodowy zespół działający pod patronatem Związku Żydowskich Aktorów stworzył Trupę Wileńską (Wilner Trupe).

Publikacja: 17.11.2008 09:52

Scena zbiorowa z „Amnon i Tamar” Szaloma Asza w wykonaniu Trupy Wileńskiej, Warszawa 1921 rok

Scena zbiorowa z „Amnon i Tamar” Szaloma Asza w wykonaniu Trupy Wileńskiej, Warszawa 1921 rok

Foto: Zbiory ŻIH

Red

Jej dyrektorem został Mordechaj Mazo, a kierownikiem artystycznym Dawid Herman, dla których wzorem był Moskiewski Teatr Artystyczny pod kierunkiem Konstantego Stanisławskiego. Trupa stała się sławna dzięki awangardowym inscenizacjom żydowskiej oraz europejskiej klasyki i za namową E.R.

Kamińskiej przyjechała do Warszawy w 1917 r. i do 1922 r. występowała w teatrze Elizeum przy ulicy Karowej. Właśnie w tym okresie wileńczycy dali prapremierę "Dybuka” Szymona An-skiego (9 XII 1920 r.), która była początkiem światowej kariery tego dramatu.

Przedstawienie z udziałem Lejba Kadisona, Lei Noemi, Miriam Orleskiej i Abrahama Morewskiego doczekało się ponad 300 powtórzeń i pokazywane było na wielu scenach Polski i świata, m.in. w Wiedniu i Rumunii. W roku 1924 Trupa Wileńska wyjechała do Nowego Jorku, gdzie rozpadła się na kilka grup występujących pod tą samą nazwą, z których główne osiadły w Nowym Jorku oraz Warszawie.

Po powrocie do Warszawy (od 1928 r.) największy sukces artystyczny odniosły dwa spektakle: „Kidusz Haszem” według Szaloma Asza w reż. Michała Weicherta oraz „Nocą na starym rynku” Pereca w reż. Dawida Hermana.

W latach 1929 –1936 głównym reżyserem Trupy Wileńskiej był Jakub Rotbaum (1901 – 1994), który po studiach teatralnych w Rosji Radzieckiej u Meyerholda, Stanisławskiego i Tairowa postanowił „zmienić ten teatr Dybuka, teatr folkloru, w teatr społeczny, a może i polityczny”.

Wystawił m.in. „Młyn” Dawida Bergelsona i „Czarne getto” O’Neilla (we współpracy z wybitnym polskim scenografem – konstruktywistą Andrzejem Pronaszką), „Krzyczcie, Chiny!” Siergieja Tretiakowa (scen. Szymon Syrkus). Z Warszawy Trupa Wileńska wyjeżdżała do wielu miast, ale m.in. z powodu niekończących się trudności finansowych rozwiązała się w roku 1936.

Jej znaczenie polegało na tym, że zeuropeizowała teatr żydowski, łącząc wątki narodowe i religijne z nowoczesnymi kierunkami artystycznymi w dziedzinie reżyserii i plastyki scenicznej.

Jej dyrektorem został Mordechaj Mazo, a kierownikiem artystycznym Dawid Herman, dla których wzorem był Moskiewski Teatr Artystyczny pod kierunkiem Konstantego Stanisławskiego. Trupa stała się sławna dzięki awangardowym inscenizacjom żydowskiej oraz europejskiej klasyki i za namową E.R.

Kamińskiej przyjechała do Warszawy w 1917 r. i do 1922 r. występowała w teatrze Elizeum przy ulicy Karowej. Właśnie w tym okresie wileńczycy dali prapremierę "Dybuka” Szymona An-skiego (9 XII 1920 r.), która była początkiem światowej kariery tego dramatu.

Historia
Co naprawdę ustalono na konferencji w Jałcie
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Historia
Ten mały Biały Dom. Co kryje się pod siedzibą prezydenta USA?
Historia
Most powietrzny Alaska–Syberia. Jak Amerykanie dostarczyli Sowietom samoloty
Historia
Dlaczego we Francji zakazano publicznych egzekucji
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Historia
Tolek Banan i esbecy
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście