Reklama

Żydowska Eleonora Duse

Pod wpływem wydarzeń rewolucyjnych w 1905 r. w Rosji nastąpiło rozluźnienie rygorów prawnych i przepisów cenzorskich, co umożliwiło organizowanie przedstawień żydowskich.

Publikacja: 17.11.2008 09:55

Ester Rachel Kamińska (1870 – 1925), żydowska Eleonora Duse

Ester Rachel Kamińska (1870 – 1925), żydowska Eleonora Duse

Foto: Zbiory ŻIH

Red

Jako pierwszy skorzystał z tego w Warszawie Abraham Izaak Kamiński, który od maja 1905 r. osiadł w teatrze Bagatela (przy ulicy Bagatela), w Jardin d’Hiver (przy ulicy Chmielnej), a od 1908 r. w teatrze Elizeum (przy ulicy Karowej), dokąd powracał parokrotnie. Choć sam był słabym aktorem i nieudolnym dramatopisarzem, miał w zespole kilku wybitnych aktorów z Ester Rachel Kamińską, powszechnie nazywaną matką teatru żydowskiego.

Ester Rachel Kamińska (1870 –1925), córka biednego kantora Chaima Johanana Halperna z Porozowa koło Wołkowyska, mając kilkanaście lat, za starszym rodzeństwem ruszyła do Warszawy, gdzie znalazła zatrudnienie jako służąca i robotnica. Jednak jej uroda i piękny głos zwróciły uwagę Abrahama Izaaka Kamińskiego, aktora w żydowskim teatrze Eldorado.

To w nim debiutowała w roku 1892 jako Mirełe w Czarodziejce Goldfadena. Ożeniwszy się z Ester Rachel, w 1894 r. Kamiński utworzył własny zespół, z którym wędrował po Rosji i Królestwie Polskim, niejednokrotnie nie mogąc nawet znaleźć stajni lub stodoły na postój i występy. W tych warunkach – nie przerywając występów – urodziła siedmioro dzieci, z których przeżyło tylko troje: Regina (ur. w 1894 r.), Ida (ur. w 1899 r.), Józef (ur. w 1903 r.).

[wyimek]Leon Schiller o drogach teatru żydowskiego:

Żydzi są najlepszym i najwdzięczniejszym materiałem aktorskim. Mają wewnętrzny głęboki gest, są charakterystyczni i potrafią tworzyć postaci. Najlepszy dowód: wielka liczba utalentowanych reżyserów i aktorów-Żydów w wybitnych teatrach europejskich. Znam stary żydowski teatr ludowy, jeszcze w Krakowie oglądałem różne Goldfadenowskie przedstawienia z intermediami; były one pełne prostoty i ludowości. Ze współczesnego teatru żydowskiego znam inscenizacje „Dybuka” (Dawida Hermana) i w Habimie. [...] U nas w Polsce żydowska sztuka i literatura jest przemilczana, podczas gdy w innych krajach żydowskość jest w modzie. Myślę, że i u nas narodzi się zainteresowanie żydowską twórczością – to musi nadejść.

Reklama
Reklama

(„Literarisze Bleter”, 1927, nr 1.)[/wyimek]

Grając w podrzędnym repertuarze, straciła głos i emploi amantki, ale okazało się, że jej przeznaczeniem były role dramatyczne, naznaczone cierpieniem i krzywdą; stworzyła swój własny realistyczny styl, odznaczający się naturalnością, umiarem i szlachetnością gry, co odbijało się korzystnie od krzykliwych i melodramatycznych efektów stosowanych powszechnie przez ówczesnych aktorów żydowskich. Punktem zwrotnym w jej karierze były gościnne występy w Petersburgu w roku 1908, po których zyskała miano żydowskiej Eleonory Duse (3 X 1858 – 1821, IV 1924, aktorka znana dzięki włoskim wersjom ról rozsławionych przez Sarę Bernhardt).

Sukces ten otworzył jej drogę do Ameryki, gdzie z powodzeniem (także finansowym) występowała w latach 1909 i 1911, m.in. w tytułowej roli w dramacie Jakuba Gordina „Mirełe Efros”. Dzięki tym występom Abraham Kamiński mógł przebudować w roku 1913 Rotundę na Dynasach (przy ulicy Oboźnej) i otworzyć tu teatr (zwany później Teatrem Kamińskiego) na 1200 miejsc. Jego gwiazdą była oczywiście E.R. Kamińska, której dalsza kariera związana była już z córką Idą oraz jej mężem Zygmuntem Turkowem – założycielami Warszewer Idiszer Kunst Teater.

Śmierć E.R. Kamińskiej (27 XII 1925 r.) okryła żałobą nie tylko teatr żydowski, a jej pogrzeb zgromadził kilkadziesiąt tysięcy osób, w tym delegację Związku Artystów Scen Polskich (ZASP).

Jako pierwszy skorzystał z tego w Warszawie Abraham Izaak Kamiński, który od maja 1905 r. osiadł w teatrze Bagatela (przy ulicy Bagatela), w Jardin d’Hiver (przy ulicy Chmielnej), a od 1908 r. w teatrze Elizeum (przy ulicy Karowej), dokąd powracał parokrotnie. Choć sam był słabym aktorem i nieudolnym dramatopisarzem, miał w zespole kilku wybitnych aktorów z Ester Rachel Kamińską, powszechnie nazywaną matką teatru żydowskiego.

Ester Rachel Kamińska (1870 –1925), córka biednego kantora Chaima Johanana Halperna z Porozowa koło Wołkowyska, mając kilkanaście lat, za starszym rodzeństwem ruszyła do Warszawy, gdzie znalazła zatrudnienie jako służąca i robotnica. Jednak jej uroda i piękny głos zwróciły uwagę Abrahama Izaaka Kamińskiego, aktora w żydowskim teatrze Eldorado.

Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama