Reklama

Synagogi reformowane – Tempel

Na początku XIX w. reforma judaizmu doprowadziła do zmiany form sprawowania kultu. Synagogi reformowane określano słowem „Tempel”, które po niemiecku oznacza świątynię.

Publikacja: 01.12.2008 05:55

Synagoga postępowa we Lwowie (Tempel), zbudowana w 1845 r. (dziś nieistniejąca)

Synagoga postępowa we Lwowie (Tempel), zbudowana w 1845 r. (dziś nieistniejąca)

Foto: Zbiory ŻIH

Red

Używanie takiej nazwy oznaczało zerwanie z nadzieją na odbudowę Świątyni Jerozolimskiej. Reforma odbiła się na ukształtowaniu wnętrz synagog. Działo się to przede wszystkim na Zachodzie Europy. Wzory rozpowszechniały się poprzez prasę architektoniczną, a pod koniec wieku dzięki podręcznikom budowlanym.

Wnętrza synagog upodabniały się do wnętrz kościołów protestanckich. Bywały trójnawowe, miewały też układ centralny z kopułą. Bimę przesunięto ze środka sali w pobliże arki, tworząc przy ścianie wschodniej wielką kompozycję, dodatkowo wzbogaconą miejscem dla chóru lub organów, najczęściej ponad arką. Wprowadzono stałe ławki zarówno w sali głównej, jak i na galeriach dla kobiet.

Sposób praktykowania religii przez część wiernych także upodobnił się do protestanckiego i wielkie nowe sale modlitwy zapełniały się tylko w święta; niewiele osób modliło się codziennie, więc od razu w projekcie przewidywano na ten cel dodatkowe salki.

[ramka]Do połowy XVIII w. większość synagog w krajach europejskich (może z wyjątkiem Amsterdamu) to budynki skromne, niewyróżniające się z otoczenia. Na tym tle liczba i skala, różnorodność form i bogactwo dekoracji synagog wzniesionych w I Rzeczypospolitej były wręcz fenomenalne [/ramka]

Upowszechnił się zwyczaj brania ślubów w synagogach, w związku z czym urządzano specjalne pokoje dla tych ceremonii. Program funkcjonalny synagog wzbogacił się także o dodatkowe pokoje biurowe dla rabina, sale posiedzeń zarządu synagogi, klasy szkolne, a także toalety.

Reklama
Reklama

Jednak przeważająca większość synagog powstających w XIX i XX w. w Królestwie i Galicji służyła gminom tradycyjnym, w związku z tym ich synagog także aranżowano na sposób tradycyjny, z pozostawieniem bimy pośrodku sali głównej. W zaborze pruskim reforma objęła właściwie wszystkich wiernych, i tam powstawały synagogi takie jak w innych miastach niemieckich.

Używanie takiej nazwy oznaczało zerwanie z nadzieją na odbudowę Świątyni Jerozolimskiej. Reforma odbiła się na ukształtowaniu wnętrz synagog. Działo się to przede wszystkim na Zachodzie Europy. Wzory rozpowszechniały się poprzez prasę architektoniczną, a pod koniec wieku dzięki podręcznikom budowlanym.

Wnętrza synagog upodabniały się do wnętrz kościołów protestanckich. Bywały trójnawowe, miewały też układ centralny z kopułą. Bimę przesunięto ze środka sali w pobliże arki, tworząc przy ścianie wschodniej wielką kompozycję, dodatkowo wzbogaconą miejscem dla chóru lub organów, najczęściej ponad arką. Wprowadzono stałe ławki zarówno w sali głównej, jak i na galeriach dla kobiet.

Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama