Bóżnice drewniane

Za specyficznie polskie uważane są synagogi drewniane. Zapewne wznoszono je na ziemiach polskich, odkąd Żydzi zaczęli się tu osiedlać. Te budowle były nietrwałe, rozpadały się po kilkudziesięciu, w lepszych wypadkach po kilkuset latach, często padały pastwą pożarów.

Publikacja: 01.12.2008 05:59

Drewniana XVIII-wieczna synagoga w Nasielsku, rozebrana w 1880 r. Rysunek Elwiro Andriollego, 1870 r

Drewniana XVIII-wieczna synagoga w Nasielsku, rozebrana w 1880 r. Rysunek Elwiro Andriollego, 1870 r.

Foto: Zbiory ŻIH

Red

Nowe wznoszono w tych samych miejscach (był to warunek uzyskania zezwolenia na odbudowę). Najstarsze synagogi drewniane, które dotrwały do 1939 r., pochodziły z pierwszej połowy XVII w. Historycy sztuki i architekci zaczęli się nimi interesować dopiero pod koniec XIX w.: robili pomiary inwentaryzacyjne, opisywali je i fotografowali.

Dzięki temu wiemy, jak wyglądały synagogi rozebrane około 1880 r. w Nasielsku i Wysokiem Mazowieckiem; wiemy o niektórych synagogach zniszczonych w czasie I wojny światowej (w Śniadowie), i wreszcie mamy dokumentację wielu z tych, które zostały systematycznie i celowo zniszczone w czasie II wojny, a może i później.

Rozwiązania przestrzenne i konstrukcyjne tych synagog były różnorodne. Można jednak pokusić się o pewne wyszczególnienie cech charakteryzujących budowle pochodzące z Litwy (tu mam na myśli jej obszar z okresu unii lubelskiej) oraz z Podola, a więc terenów, gdzie istniało ich najwięcej.

Na Litwie zachodnia część synagog była bardzo bogata i rozczłonkowana. Bywały tu narożne alkierze, parterowe lub piętrowe oraz ganek przy głównym wejściu. Z czasem ganek i alkierze łączono, tworząc przedsionek. Nad główną salą modlitwy dach miewał trzy kondygnacje; oddzielnymi dwukondygnacyjnymi dachami kryte były alkierze. Wiele elementów zewnętrznych dekorowano (kolumny, balustrady, gzymsy).

Na Podolu ani dachy, ani bryły budynków nie bywały tak skomplikowane. Główna sala modlitwy synagog podolskich miała wysokie okna z trzech stron, czasami zdwojone, przypominające Tablice Mojżeszowe. Babińce umieszczano w parterowych lub piętrowych dobudówkach, przekrytych oddzielnymi prostymi daszkami. Tworzyło to w sumie wrażenie malowniczego zestawienia brył, bez jakiegoś czytelnego układu.

Na Podolu całe bogactwo dekoracji było ukryte w środku, może na dowód, iż Żydzi byli (może i dalej są?) bardziej zainteresowani wnętrzem niż jego obudową, i może tu się odzywa dziedzictwo Bliskiego Wschodu, gdzie takie podejście jest powszechne. Główna sala modlitwy była często przekrywana sklepieniem wbudowanym w konstrukcję dachu.

Przyjmuje się, że takie sklepienia pojawiły się w końcu XVII lub na początku XVIII w. na Podolu, a na Litwie raczej dopiero w połowie XVIII w. Sklepienia mogły być nieskomplikowane, w postaci zwykłej kolebki, jak w Chodorowie, lub o niespotykanych gdzie indziej formach, jak w Gwoźdźcu. Na Podolu pokrywano je malowidłami, podobnie zresztą jak każdy kawałeczek ściany.

Na Litwie raczej oszczędnie operowano takimi dekoracjami, chociaż zdarzały się wyjątki, jak np. synagogi w Mohylewie czy Kopysi (dzisiaj to Białoruś). Zadziwia nas zastosowanie tureckich motywów w tym regionie.

Najbardziej zróżnicowane formy zewnętrzne miały bóżnice drewniane na Mazowszu oraz w centralnej Polsce, gdzie krzyżowały się wpływy ze wszystkich stron; tu również pojawiły się interesujące, bogate wbudowane sklepienia, np. w Pilicy i w Przedborzu. Maria i Kazimierz Piechotkowie, najwięksi znawcy przedmiotu, sugerują, iż te właśnie obiekty powstały pod wpływem renesansowych bóżnic krakowskich, oczywiście murowanych. Ta hipoteza wydaje się bardzo inspirująca.

Nowe wznoszono w tych samych miejscach (był to warunek uzyskania zezwolenia na odbudowę). Najstarsze synagogi drewniane, które dotrwały do 1939 r., pochodziły z pierwszej połowy XVII w. Historycy sztuki i architekci zaczęli się nimi interesować dopiero pod koniec XIX w.: robili pomiary inwentaryzacyjne, opisywali je i fotografowali.

Dzięki temu wiemy, jak wyglądały synagogi rozebrane około 1880 r. w Nasielsku i Wysokiem Mazowieckiem; wiemy o niektórych synagogach zniszczonych w czasie I wojny światowej (w Śniadowie), i wreszcie mamy dokumentację wielu z tych, które zostały systematycznie i celowo zniszczone w czasie II wojny, a może i później.

Pozostało 80% artykułu
Historia
Telefony komórkowe - techniczne arcydzieło dla każdego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem