Ku bitwie

Na przełomie maja i czerwca 1916 roku marynarka niemiecka zaplanowała serię rajdów, które miały sprowokować siły brytyjskie do opuszczenia baz i wciągnąć je w zasadzkę zastawioną przez ciężkie okręty.

Publikacja: 19.12.2008 05:43

Bitwa pod Helgolandem, 28 sierpnia 1914 r., pocztówka brytyjska z epoki

Bitwa pod Helgolandem, 28 sierpnia 1914 r., pocztówka brytyjska z epoki

Foto: Archiwum „Mówią Wieki"

Z powodu trudnych warunków atmosferycznych, które uniemożliwiły przeprowadzenie rozpoznania lotniczego, admirał Scheer, dowódca Hochseeflotte, zmienił jednak pierwotne plany i ograniczył się do przeprowadzenia demonstracji w rejonie cieśniny Skagerrak. Na podejściach do baz brytyjskich (Scapa Flow, Cromarty i Rosyth) zaczaiło się dziesięć niemieckich okrętów podwodnych gotowych do ataków na wychodzące w morze jednostki przeciwnika.

Kaprys losu sprawił, że podobne działania podjęli Brytyjczycy. Zgodnie z koncepcją admirała Johna Jellicoe zespół krążowników przy wsparciu eskadry okrętów liniowych miał się wedrzeć w głąb Kattegatu i wywabić główne siły floty niemieckiej na Morze Północne, w rejon Horns Riff, gdzie miały czekać drednoty Grand Fleet. Ruchy floty niemieckiej, a nawet częściowo jej plany, znane były brytyjskiej admiralicji dzięki pracy wywiadu morskiego (tzw. Pokój 40), wykorzystującego rozpoznanie radiowe (Brytyjczycy otrzymali niemieckie kody dzięki Rosjanom, którzy wydobyli je z wraku krążownika „Magdeburg” zatopionego na Bałtyku).

30 maja przebywający w Scapa Flow Jellicoe otrzymał rozkaz wyprowadzenia Grand Fleet na morze i skoncentrowania jej w rejonie Long Forties. Wieczorem brytyjskie okręty podniosły kotwice i przed północą Scapa Flow było już ciche i puste. W morze wyszły 72 okręty, w tym 16 okrętów liniowych, trzy krążowniki liniowe, cztery krążowniki pancerne, pięć lekkich krążowników i 51 niszczycieli. Siły te zmierzały na spotkanie zespołu, który wypłynął ze szkockiego Cromarty (osiem okrętów liniowych, cztery krążowniki, osiem niszczycieli).

Kolejnym krokiem było połączenie z zespołem admirała Beatty’ego, wiodącego 52 okręty, w tym cztery nowe szybkie okręty liniowe i sześć krążowników liniowych. Łącznie Grand Fleet li- czyła 144 jednostki, którym Hochseeflotte mogła przeciwstawić 99 okrętów.

Niemcy również nie zasypiali gruszek w popiele. Ich okręty wyszły z bazy Jade w nocy z 30 na 31 maja, natychmiast po otrzymaniu z okrętów podwodnych meldunków o opuszczeniu portów przez główne siły przeciwnika. Hochseeflotte ruszyła kursem północnym ku wybrzeżom Norwegii. Stosunek sił w podstawowych klasach okrętów przedstawiał się następująco: 37 brytyjskim okrętom liniowym i krążownikom liniowym Niemcy mogli przeciwstawić 21 jednostek, przeciwko ośmiu brytyjskim pancernikom (przeddrednotom) i krążownikom pancernym rzucili sześć, a przeciw 105 krążownikom lekkim i niszczycielom Royal Navy Hochseeflotte wystawiła 72.

Na wodach Skagerraku zebrały się więc największe w dziejach floty wojenne. Nadchodziła bitwa generalna – starcie, które miało przynieść jednej ze stron panowanie na morzu.

Z powodu trudnych warunków atmosferycznych, które uniemożliwiły przeprowadzenie rozpoznania lotniczego, admirał Scheer, dowódca Hochseeflotte, zmienił jednak pierwotne plany i ograniczył się do przeprowadzenia demonstracji w rejonie cieśniny Skagerrak. Na podejściach do baz brytyjskich (Scapa Flow, Cromarty i Rosyth) zaczaiło się dziesięć niemieckich okrętów podwodnych gotowych do ataków na wychodzące w morze jednostki przeciwnika.

Kaprys losu sprawił, że podobne działania podjęli Brytyjczycy. Zgodnie z koncepcją admirała Johna Jellicoe zespół krążowników przy wsparciu eskadry okrętów liniowych miał się wedrzeć w głąb Kattegatu i wywabić główne siły floty niemieckiej na Morze Północne, w rejon Horns Riff, gdzie miały czekać drednoty Grand Fleet. Ruchy floty niemieckiej, a nawet częściowo jej plany, znane były brytyjskiej admiralicji dzięki pracy wywiadu morskiego (tzw. Pokój 40), wykorzystującego rozpoznanie radiowe (Brytyjczycy otrzymali niemieckie kody dzięki Rosjanom, którzy wydobyli je z wraku krążownika „Magdeburg” zatopionego na Bałtyku).

Historia
Co naprawdę ustalono na konferencji w Jałcie
Historia
Ten mały Biały Dom. Co kryje się pod siedzibą prezydenta USA?
Historia
Dlaczego we Francji zakazano publicznych egzekucji
Historia
Most powietrzny Alaska–Syberia. Jak Amerykanie dostarczyli Sowietom samoloty
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Historia
Tolek Banan i esbecy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń