Tradycyjnie uznano, że ustawia się pomnik w pierwszą rocznicę śmierci i jest to powinność religijna. Kształt i forma nagrobka zmieniała się w zależności od czasu i miejsca. Wśród Żydów aszkenazyjskich jest to przeważnie pionowa płyta wykonana z kamienia, drewna, a w XIX w. też i z żeliwa, zakończona prostokątnym, trójkątnym lub półkolistym zwieńczeniem, zwana przeważnie macewą (z hebr. nagrobek). Epitafium w języku hebrajskim było umieszczone po jej stronie wschodniej.
Zmarłego chowano twarzą w kierunku Jerozolimy, stąd grób i pomnik jest ustawiany na linii wschód – zachód. Macewa jest często podparta z tyłu blokiem kamiennym o prostokątnym lub półkolistym przekroju, bardzo rzadko zdobionym. Do formy macewy nawiązują głazy narzutowe stawiane na grobach na cmentarzach żydowskich północno-wschodniej Polski do XIX w. z powodu braku innego rodzaju kamienia.
Od XVI w. w zwieńczeniu nagrobka pojawiają się zazwyczaj płasko rzeźbione symboliczne przedstawienia imienia, zawodu, zasług zmarłego lub symbole śmierci, smutku, żałoby. Na XVIII-wiecznych pomnikach liczba symboli i ich wielkość powoduje niekiedy brak miejsca na epitafium i trudno określić, czy są to elementy dekoracyjne czy symboliczne przedstawienia. Malowanie nagrobków (dziś w większości niezachowane) nadało im dodatkowo niesamowity, wręcz nierealny nastrój.
Innym typem nagrobków na cmentarzach żydowskich jest pseudosarkofag (nagrobek skrzyniowo-tablicowy) pojawiający się w XVI wieku w Polsce w dużych, bogatych gminach. Do dziś ocalały jedynie na cmentarzu Remu w Krakowie i kilka, ale skromniejszych, w Tarnowie.
W powstałym w połowie XVIII wieku ruchu chasydzkim czołową rolę pełnili cadycy. Do ich siedzib zwanych dworami każdego roku zdążali liczni wyznawcy (chasydzi). Także po śmierci cadyków do ich grobów na cmentarzach żydowskich przybywały liczne pielgrzymki, zwłaszcza w rocznicę śmierci.