Flandria

Na nizinach Flandrii narodziła się w średniowieczu, w tym samym czasie co w północnych Włoszech, mieszczańska Europa. Nadmorskie równiny rozciągające się od dzisiejszego Lille po granicę holenderską były już w XII – XV w. najludniejszym i najbogatszym regionem europejskim.

Publikacja: 02.01.2009 07:35

Brama Menin w Ypres – mauzoleum żołnierzy brytyjskich poległych we Flandrii w latach 1914 – 1918

Brama Menin w Ypres – mauzoleum żołnierzy brytyjskich poległych we Flandrii w latach 1914 – 1918

Foto: Archiwum „Mówią Wieki"

Kupcy i rzemieślnicy Gandawy, Brugge, Kortijk bogacili się przez stulecia na handlu z Anglią, uprawie lnu, produkcji sukna i płócien. Ale dzięki tym twardym i praktycznym ludziom Flandria zasłynęła także z wielkiej sztuki, architektury, a zwłaszcza malarstwa.

Kraina leżąca w dawnym i dzisiejszym sercu Europy stanowiła od wieków przedmiot rywalizacji sąsiednich mocarstw – Francji, Anglii, monarchii habsburskiej. Często stawała się polem bitwy. Niewiele miejsc na świecie okrytych jest równie ponurą sławą co okolice Ypres. Cztery wielkie bitwy, jakie tu stoczono w latach 1914 – 1918, zaliczane są do najkrwawszych w historii wojen.

[srodtytul]Ypres (Ieper) [/srodtytul]

Przez Bramę Menin w otaczających Ypres starych fortyfikacjach Vaubana, którą wiodła główna droga na niedaleki front, przeszły setki tysięcy alianckich żołnierzy. Ciał wielu z nich nigdy nie odnaleziono. Lista samych tylko żołnierzy brytyjskich i kanadyjskich zaginionych w akcji liczy ponad 50 tys. nazwisk. Właśnie im poświęcony jest Menin Gate Memorial – wzniesiony w 1927 r. w dawnej bramie łuk triumfalny, a zarazem mauzoleum strzeżone przez kamienne lwy będące symbolem zarówno W. Brytanii, jak i Flandrii.

W okolicach Ypres, doszczętnie zniszczonych podczas wielkiej wojny – front biegł tu łukiem otaczającym miasto od wschodu i północy w odległości 4 – 8 km, tworząc słynny „Występ Ypres” – śladów dawnych zmagań, poza okopami, którymi opiekują się muzea, pozostało już niewiele. Ta poorana wówczas transzejami ziemia, pełna lejów po pociskach artyleryjskich, lasów z kikutami drzew i osad, w których przetrwały tylko fundamenty, to znów kwitnąca, gęsto zaludniona kraina.

Wzdłuż rzek i kanałów o ciemnej wodzie, ocienionych szpalerami topól, wśród pól i zielonych pastwisk, biegną drogi i szlaki rowerowe łączące miasteczka, farmy – i cmentarze. Na terenie dawnego „Występu Ypres” i w jego najbliższym sąsiedztwie znajduje się blisko 150 wojennych nekropolii, masowych grobów i pomników. Prosty aluminiowy krzyż upamiętnia żołnierzy francuskich i belgijskich, którzy zginęli podczas pierwszego ataku gazowego 22 kwietnia 1915 r. Poległym z 87. dywizji francuskiej, której odcinek między Steenstrat a Langemark ogarnęła pierwsza chmura chloru, poświęcony jest przydrożny krzyż z XVII w. przeniesiony z Bretanii i prehistoryczny kamienny dolmen spod St. Malo. Ponad 3,5 tys. ofiar tego ataku – w tym muzułmańscy żołnierze z Maroka – spoczywa na pobliskim francuskim cmentarzu Saint-Charles-de-Potyze.

Zrównane z ziemią Ypres odbudowano za pieniądze z reparacji wojennych. Odtworzono m.in. Sukiennice – największy świecki gotycki budynek w Europie (131 m długości) – i średniowieczną katedrę św. Marcina.

[srodtytul]Bruksela[/srodtytul]

Wielkie kosmopolityczne miasto, stolica Belgii, siedziba Komisji Europejskiej i NATO, którego symbolem jest Manneken Pis – figurka siusiającego chłopca z 1619 r. – jednym kojarzy się z nowoczesnością i rozwojem, innym z międzynarodową biurokracją. Grand Place, z gotyckim ratuszem, Domem Króla i pięknymi XVII-wiecznymi kamienicami gildii kupieckich, cieszy się sławą jednego z najpiękniejszych rynków Europy. W Królewskich Muzeach Sztuk Pięknych można obejrzeć obrazy Lukasa Cranacha, Pietera Breughla, Rubensa, van Dycka.

[srodtytul]Antwerpia[/srodtytul]

Drugi co do wielkości po Rotterdamie port europejski, do którego zawija 20 tys. statków rocznie. W starych kamienicach na Pelikaan Straat i innych ulicach w pobliżu Dworca Centralnego działają dziesiątki firm jubilerskich – to największy na świecie ośrodek szlifierstwa i obrotu diamentami. Katedra Najświętszej Marii Panny, z obrazami pędzla Rubensa (m.in. „Podniesienie Krzyża”), jest najważniejszym gotyckim kościołem w Belgii.

[srodtytul]Brugia[/srodtytul]

Miasto z kamiennymi mostami, kanałami i prawie niezmienionymi od średniowiecza uliczkami dzielnic Markt i Burg, nazywane Flamandzką Wenecją. Kolebka wczesnego kapitalizmu – tu powstała pierwsza europejska giełda – i flamandzkiego malarstwa. Tworzyli tutaj m.in. Hans Memling i Jan van Eyck. Nad miastem wznosi się licząca 116 m wysokości wieża kościoła Najświętszej Marii Panny, najwyższa w Europie budowla z cegły.

[srodtytul]Gandawa[/srodtytul]

W XII – XIV w. największe poza Paryżem miasto północnoeuropejskie. Od Gandawy dzięki wykradzionym w Anglii projektom maszyn przędzalniczych zaczęła się rewolucja przemysłowa w Europie kontynentalnej. W gotyckiej katedrze św. Bawona zachowało się najcenniejsze dzieło flamandzkiego malarstwa gotyckiego – „Ołtarz Baranka Mistycznego” Huberta i Jana van Eycków.

[ramka][b]Porady praktyczne[/b]

[b]Dojazd[/b]

do Charleroi (60 km na południe od Brukseli) można dolecieć samolotem Wizz Air od 260 zł w dwie strony, Lotem do Brukseli – od 879 zł

pociąg Bruksela – Ypres – 15,20 euro

samochodem z Warszawy do Ypres – 1413 km, 14 godz. jazdy, koszt 133 euro

[b]Hotele [/b]

The Dominican, Bruksela – 100 euro

Astoria, Antwerpia – 45 euro

Ambrosia, Ypres – 35 euro

Old Tom, Ypres – 34 euro

Hortensia, Ypres – 31 euro[/ramka]

Historia
Telefony komórkowe - techniczne arcydzieło dla każdego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem