Reklama
Rozwiń

Największy z największych

W sierpniu 1940 roku zwodowany został w japońskiej stoczni Kure pancernik „Yamato”, a po ponad roku wszedł do służby.

Publikacja: 13.02.2009 06:32

Japoński pancernik „Yamato”

Japoński pancernik „Yamato”

Foto: Archiwum „Mówią wieki”

Jego budowa rozpoczęta w 1937 roku stanowiła największą tajemnicę państwową; miał przyćmić wszystko, co do tej pory pływało. Do zamontowania uzbrojenia artylerii głównej trzeba było zbudować specjalny transportowiec. Okręt miał 256 m długości, 39 m szerokości, wyporność bojowa wynosiła przeszło 70 tys. ton. Napęd stanowiło 12 kotłów parowych, cztery turbiny, cztery śruby; pomysł, aby zastosować silniki Diesla, został odrzucony.

Pozwalało to na osiągnięcie 26 węzłów, przy zapasie 6300 t paliwa okręt miał zasięg 7200 mil morskich. Pancerz wykonany z hartowanej stali był imponujący – przednie płyty wież artylerii głównej sięgały 650 mm grubości, burty 409 mm. W 1945 roku uzbrojenie okrętu składało się z dziewięciu dział 460 mm (prawie 1,5-t pocisk dolatywał na odległość 40 km), sześć dział 155 mm, 24 – 127 mm i około 150 armat plot 25 mm. „Yamato” oraz bliźniaczy „Musashi” były największymi pancernikami w historii, żaden okręt nie mógł się z nimi też równać pod względem grubości pancerza i kalibru dział.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Historia
07 potyka się o własne nogi. Odtajnione akta ujawniły nieznane fakty o porwaniu Bohdana Piaseckiego