Reklama

Naser – bożyszcze Arabów

Państwo żydowskie wyszło zwycięsko z tej wojny. Zyskało ponad dekadę wytchnienia, którą wykorzystało do rozbudowy swego potencjału militarnego. Podczas następnego konfliktu z państwami arabskimi w 1967 roku mogło już rozgromić przeciwników samodzielnie

Publikacja: 27.02.2009 08:35

Naser wśród wiwatującego tłumu po ogłoszeniu nacjonalizacji Kanału Sueskiego, 26 lipca 1956 r.

Naser wśród wiwatującego tłumu po ogłoszeniu nacjonalizacji Kanału Sueskiego, 26 lipca 1956 r.

Foto: Archiwum „Mówią Wieki"

W lipcu 1952 roku nacjonalistycznie nastawieni oficerowie obalili władającego Egiptem króla Faruka. Na ich czele stał Gamal Abdel Naser, który początkowo zadowolił się funkcją ministra spraw wewnętrznych i dopiero w lutym 1954 roku objął urząd premiera. Rewolucja dokonała się pod hasłami uwolnienia kraju od obecności brytyjskiej, uzdrowienia sytuacji politycznej, przywrócenia siły armii upokorzonej podczas pierwszej wojny palestyńskiej (1948 – 1949).

W polityce zagranicznej Egipt rozpoczął zacieśnianie stosunków z innymi krajami regionu oraz podjął kroki zmierzające do umocnienia Ligi Arabskiej. Gdy 1 listopada 1954 roku w Algierii wybuchło powstanie antyfrancuskie, powstańcy uzyskali pełne poparcie polityczne i materialne władz egipskich.

19 października 1955 roku Naser odniósł wielki sukces, podpisując umowę o ewakuacji wojsk brytyjskich z Egiptu (ostatni żołnierz brytyjski opuścił kraj w czerwcu roku następnego). Mimo klauzuli mówiącej, że w razie napaści jakiegokolwiek państwa na Egipt Wielka Brytania ma prawo obsadzić strefę Kanału Sueskiego, dokument ten poważnie wzmocnił prestiż raisa. Naser stał się bożyszczem tłumów, żywym symbolem idei panarabskiej.

Naser zainicjował forsowny program modernizacji, którego najważniejszym elementem miała być budowa zapory wodnej na Nilu w Asuanie. Początkowo projekt byli skłonni wesprzeć Amerykanie, ale kiedy Egipt zaczął kupować broń w krajach komunistycznych (wcześniej odmówiły mu państwa zachodnie), Waszyngton zablokował kredyty asuańskie.

W odpowiedzi Naser znacjonalizował 26 lipca 1956 roku Kanał Sueski. Decyzja ta nie wynikała tylko z chęci pozyskania środków na industrializację. Oceniając sytuację międzynarodową i swoją pozycję w świecie arabskim, Naser celowo parł ku konfrontacji. Zakładał zapewne, że upokorzenie mocarstw europejskich podniesie jego autorytet jako przywódcy wszystkich Arabów.

Reklama
Reklama

Nacjonalizacja kanału wywołała gwałtowne protesty Wielkiej Brytanii, która upatrywała w tym kroku zagrożenie dla swojej pozycji w regionie. Równie negatywnie zareagował Paryż. Oba państwa połączyła wola stłumienia egipskiego ogniska arabskiego nacjonalizmu. W tej sytuacji 30 lipca 1956 roku odbyły się brytyjsko-francuskie konsultacje w sprawie Egiptu.

[i]Krzysztof Kubiak - Kmdr por. rez. historyk wojskowości, profesor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu[/i]

W lipcu 1952 roku nacjonalistycznie nastawieni oficerowie obalili władającego Egiptem króla Faruka. Na ich czele stał Gamal Abdel Naser, który początkowo zadowolił się funkcją ministra spraw wewnętrznych i dopiero w lutym 1954 roku objął urząd premiera. Rewolucja dokonała się pod hasłami uwolnienia kraju od obecności brytyjskiej, uzdrowienia sytuacji politycznej, przywrócenia siły armii upokorzonej podczas pierwszej wojny palestyńskiej (1948 – 1949).

W polityce zagranicznej Egipt rozpoczął zacieśnianie stosunków z innymi krajami regionu oraz podjął kroki zmierzające do umocnienia Ligi Arabskiej. Gdy 1 listopada 1954 roku w Algierii wybuchło powstanie antyfrancuskie, powstańcy uzyskali pełne poparcie polityczne i materialne władz egipskich.

Reklama
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Historia
Skarb z austriackiego zamku trafił do Polski
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama