Wydarzenia

Publikacja: 13.03.2009 11:44

„Stary człowiek i morze” – amerykańska karykatura na politykę neutralności Roosevelta

„Stary człowiek i morze” – amerykańska karykatura na politykę neutralności Roosevelta

Foto: Archiwum „Mówią Wieki"

[srodtytul]Świat[/srodtytul]

We wrześniu 1939 roku liczba bezrobotnych w USA sięgnęła 10 mln. Wzrost bezrobocia w obliczu wyborów prezydenckich w 1940 roku sprawił, że prezydent Franklin Delano Roosevelt był przeciwnikiem zaangażowania kraju w konflikt, który wybuchł w Europie. 3 września 1939 roku w orędziu radiowym do narodu zadeklarował, że jego głównym celem będzie utrzymanie neutralności i ograniczenie do minimum skutków wojny dla społeczeństwa amerykańskiego. 5 września ogłosił akt o neutralności USA i wprowadził ograniczony stan wyjątkowy.

3 października Stany Zjednoczone zawarły z krajami Ameryki Południowej konwencję o wprowadzeniu i kontroli neutralności na obszarze od 450 do 1000 mil od wybrzeża obu Ameryk. Starcie brytyjskich krążowników z niemieckim pancernikiem kieszonkowym „Admiral Graf Spee” u ujścia rzeki La Plata w grudniu 1939 roku pokazało jednak, że trudno będzie dotrzymać jej zapisów.

[srodtytul]Europa[/srodtytul]

1 września 1939 roku, po agresji niemieckiej na Polskę, Norwegia, Finlandia, Szwecja i Szwajcaria ogłosiły neutralność. Następnego dnia dołączyły do nich Hiszpania i Irlandia. 3 września o godzinie 11.15, po odrzuceniu przez Niemcy brytyjsko-francuskiego ultimatum, Wielka Brytania oraz członkowie Brytyjskiej Wspólnoty Narodów: Australia, Nowa

Zelandia i Indie, ogłosiły, że są w stanie wojny z Trzecią Rzeszą. O godz. 17 taką samą deklarację złożyła Francja. Niecałe trzy godziny później niemiecki okręt podwodny U-30 zatopił na północnym Atlantyku brytyjski statek pasażerski „Athenia”, który płynął z Glasgow do Montrealu z 1418 pasażerami i członkami załogi na pokładzie. Większość rozbitków uratowały przepływające w pobliżu okręty Royal Navy oraz szwedzkie, norweskie i amerykańskie statki handlowe.

Zginęło 19 członków załogi i 93 pasażerów, w tym 28 Amerykanów i jedna Kanadyjka. 10 września do wojny po stronie aliantów przystąpiła Kanada.

[srodtytul]Polska[/srodtytul]

Rano 1 września Luftwaffe dokonało pierwszego nalotu na Warszawę. Niemieckie bomby spadły na lotnisko Okęcie, Państwowe Zakłady Lotnicze i kolonie mieszkaniowe na Kole. Wieczorem nastąpił drugi nalot: tym razem mieszkańców ostrzegły syreny alarmowe. Władysław Szpilman wspominał: „Pośród ludzi nie znać było popłochu. Nastrój wahał się między zaciekawieniem przed tym, co nastąpi, i zdziwieniem, że tak właśnie wszystko się rozpoczęło”. Teatry i kina funkcjonowały jak zwykle.

2 września do stolicy zaczęły napływać pierwsze pociągi ewakuacyjne z Poznania, a następnego dnia wieczorem pod wpływem komunikatów radiowych o przystąpieniu Wielkiej Brytanii i Francji do wojny z Niemcami wśród warszawiaków wybuchł entuzjazm: przed gmachami ambasad: brytyjskiej przy Nowym Świecie i francuskiej przy Frascati, zebrały się tłumy, skandując: „Niech żyje Anglia! Niech żyje Francja! Niech żyje król angielski! Precz z Hitlerem!”.

[srodtytul]Świat[/srodtytul]

We wrześniu 1939 roku liczba bezrobotnych w USA sięgnęła 10 mln. Wzrost bezrobocia w obliczu wyborów prezydenckich w 1940 roku sprawił, że prezydent Franklin Delano Roosevelt był przeciwnikiem zaangażowania kraju w konflikt, który wybuchł w Europie. 3 września 1939 roku w orędziu radiowym do narodu zadeklarował, że jego głównym celem będzie utrzymanie neutralności i ograniczenie do minimum skutków wojny dla społeczeństwa amerykańskiego. 5 września ogłosił akt o neutralności USA i wprowadził ograniczony stan wyjątkowy.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Historia
Co naprawdę ustalono na konferencji w Jałcie
Historia
Ten mały Biały Dom. Co kryje się pod siedzibą prezydenta USA?
Historia
Dlaczego we Francji zakazano publicznych egzekucji
Historia
Most powietrzny Alaska–Syberia. Jak Amerykanie dostarczyli Sowietom samoloty
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Historia
Tolek Banan i esbecy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń