Wydarzenia

Publikacja: 01.05.2009 22:48

Brytyjski lotniskowiec HMS „Ark Royal” – nad nim samoloty bombowo-torpedowe Swordfish

Brytyjski lotniskowiec HMS „Ark Royal” – nad nim samoloty bombowo-torpedowe Swordfish

Foto: Archiwum „Mówią Wieki"

[srodtytul]Świat[/srodtytul]

Po stracie lotniskowca HMS „Courageus”, który 17 września został storpedowany przez niemiecki okręt podwodny, dowództwo Royal Navy zdecydowało o zawieszeniu wysyłania w akcje bojowe przeciw U-Bootom zespołów z udziałem lotniskowców.. Z tego powodu trzy jednostki: „Ark Royal”, który już 14 września uniknął storpedowania przez U-39, oraz „Hermes” i „Glorious” zostały przeznaczone do zadań na wodach pozaeuropejskich. Pierwszy z nich został wysłany do patrolowania środkowego i południowego Atlantyku i zwalczania wrogich okrętów korsarskich, w tym pancernika kieszonkowego „Admiral Graf Spee”. Z taką samą misją, tyle że bardziej na południe – na zachodnią część Oceanu Indyjskiego – wysłano „Hermesa” i „Gloriousa”. W zatopieniu niemieckiego rajdera, pośrednią, choć niemałą rolę odegrał „Ark Royal”: niemiecki kapitan zatopił swoją jednostkę błędnie sądząc, że w operacji przeciw niemu uczestniczy także lotniskowiec.

[srodtytul]Europa[/srodtytul]

22 września 1939 roku Radio BBC nadało orędzie przewodniczącego klubu parlamentarnego Labour Party Arthura Greenwooda poświęcone sytuacji w Europie, a zwłaszcza heroicznej walce Polski z dwoma najeźdźcami. „Sprawa Polski – podkreślił – to sprawa honoru robotników całego świata. Imperium brytyjskie będzie walczyło nie szczędząc ofiar, aż do zupełnej likwidacji hitleryzmu. I niech wie ten rzekomo »socjalistyczny« Związek Republik Sowieckich, że proletariusze wszystkich krajów nie zapomną mu nigdy haniebnej zdrady dokonanej wobec Polski…”.

28 września w komentarzu po kapitulacji Warszawy BBC podało: „Dziś, po 22 dniach bohaterskiej walki przeciwko przygniatającej przemocy i brutalnym metodom wroga, padła Warszawa. Wczoraj usłyszeliśmy rozpaczliwe wołanie Warszawy i opis straszliwego zniszczenia, jakiemu uległo miasto. Obrona Warszawy przejdzie do historii świata. Wielka Brytania ze smutkiem przyjęła wiadomość o upadku miasta i z bólem odczuła niemożność przyniesienia tak koniecznej pomocy. Wierzcie jednak, że walka trwa i że Anglia i Francja w walce z Niemcami raz jeszcze zdecydują o losie Polski”.

[srodtytul]Polska[/srodtytul]

20 września w miejscowości Kuty na Pokuciu od kul żołnierzy sowieckich zginął Tadeusz Dołęga-Mostowicz, wybitny prozaik i scenarzysta, autor kilkunastu powieści, m.in. bestsellerów „Kariera Nikodema Dyzmy”, „Doktor Murek”, „Drugie życie doktora Murka”, „Znachor”, „Profesor Wilczur” oraz „Bracia Dalcz i spółka”. W 1915 roku podczas studiów na Wydziale Prawa Uniwersytetu Kijowskiego działał w Polskiej Organizacji Wojskowej. Po przyjeździe do Warszawy w 1917 roku zaciągnął się do wojska i wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej. W stopniu kaprala podchorążego uczestniczył także w kampanii wrześniowej.

[srodtytul]Świat[/srodtytul]

Po stracie lotniskowca HMS „Courageus”, który 17 września został storpedowany przez niemiecki okręt podwodny, dowództwo Royal Navy zdecydowało o zawieszeniu wysyłania w akcje bojowe przeciw U-Bootom zespołów z udziałem lotniskowców.. Z tego powodu trzy jednostki: „Ark Royal”, który już 14 września uniknął storpedowania przez U-39, oraz „Hermes” i „Glorious” zostały przeznaczone do zadań na wodach pozaeuropejskich. Pierwszy z nich został wysłany do patrolowania środkowego i południowego Atlantyku i zwalczania wrogich okrętów korsarskich, w tym pancernika kieszonkowego „Admiral Graf Spee”. Z taką samą misją, tyle że bardziej na południe – na zachodnią część Oceanu Indyjskiego – wysłano „Hermesa” i „Gloriousa”. W zatopieniu niemieckiego rajdera, pośrednią, choć niemałą rolę odegrał „Ark Royal”: niemiecki kapitan zatopił swoją jednostkę błędnie sądząc, że w operacji przeciw niemu uczestniczy także lotniskowiec.

Historia
Przypadki szalonego Kambyzesa II
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Historia
Paweł Łepkowski: Spór o naturę Jezusa
Historia
Ekshumacje w Puźnikach. Do odnalezienia drugi dół śmierci
Historia
Paweł Łepkowski: „Największy wybuch radości!”
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Historia
Metro, czyli dzieje rozwoju komunikacji miejskiej Część II
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont