Reklama
Rozwiń

Gigantomania opancerzona

Oponenci superciężkiego czołgu głosili, że mający 9 metrów długości Maus nie będzie zwrotny. Podczas pierwszego testu średnica zawracania czołgu wyniosła 8 m i kierowca był zadowolony ze zwrotności czołgu. Natomiast prowadzący konstrukcję Ferdynand Porsche nie był tym wynikiem zachwycony. Chory na grypę Otto Zadnik, który zaprojektował elektryczny system czołgu, w święta Bożego Narodzenia musiał pojechać do fabryki i znalazł błąd w podłączeniach kabli. Na kolejnej próbie maus zawracał w miejscu. – Dopiero wtedy mój ojciec był zadowolony – Ferry Porsche wspominał pierwszy test 189-tonowego czołgu, który odbył się 23 grudnia 1943 r.

Publikacja: 18.09.2009 02:50

Prototyp niemieckiego superciężkiego czołgu Panzer VIII Maus (Mysz)

Prototyp niemieckiego superciężkiego czołgu Panzer VIII Maus (Mysz)

Foto: Archiwum „Mówią wieki”

W 1942 roku Hitler powziął decyzję budowy superciężkich, solidnie opancerzonych i uzbrojonych czołgów. Miały one służyć na Wale Atlantyckim jako ruchome bunkry oraz podczas ataków przełamywać wrogie pozycje. Polecił zbudowanie takiego kolosa Ferdynandowi Porsche na początku czerwca 1942 roku. W maju 1943 roku Hitler obejrzał drewnianą makietę czołgu w naturalnej wielkości. Wtedy zauważył, że armata kalibru 128 mm w proporcji do całego czołgu wygląda jak zabawka i Krupp przystąpił do konstruowania czołgowej armaty kalibru 150 mm.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Historia
07 potyka się o własne nogi. Odtajnione akta ujawniły nieznane fakty o porwaniu Bohdana Piaseckiego