Grunwald w rockowej aranżacji, bitwa widziana z perspektywy mrówki i oczami Bolka i Lolka. Rynek zalały gadżety, zabawki i specjalne wydawnictwa. Obchody 600-lecia bitwy z Krzyżakami to raj dla kolekcjonerów i miłośników historii.
Całą serię grunwaldzkich gadżetów wydało Narodowe Centrum Kultury, które jest jednym z organizatorów obchodów rocznicy bitwy. Dla dzieci przygotowano m.in. opartą na faktach karcianą grę strategiczną.
Znani rysownicy stworzyli 14 komiksowych opowieści o batalii z Krzyżakami. Na polu bitewnym pojawią się też legendarni Tytus, Romek i A'Tomek, możemy też zobaczyć, jak zmagania z Krzyżakami widziały grunwaldzkie mrówki. Antologię komiksów wydano w językach polskim i litewskim.
Prof. Andrzej Chojnowski, historyk z Uniwersytetu Warszawskiego, chwali te pomysły. Jego zdaniem w szkole coraz trudniej jest zainteresować dzieci historią. – Niestety, jest ona często traktowana po macoszemu. Takie tematy jak bitwa pod Grunwaldem czy powstanie warszawskie na pewno mogą zainteresować, jeśli będą podane w ciekawej formie – uważa.
– To, że wszyscy znamy datę bitwy pod Grunwaldem, nie oznacza, iż rozumiemy, jak wielkie miała znaczenie – mówi Anna Chylak z NCK. – Chodziło o to, by przy okazji 600-lecia trochę ją odkurzyć. Dawniej wykorzystywano ją do celów propagandowych. I w czasie zaborów, i 50 lat temu, kiedy RFN była naszym wrogiem.