Reklama
Rozwiń

Podwodni cykliści

Szybki wzrost handlu światowego w drugiej połowie XIX w. nie uszedł uwadze wojskowych analityków

Publikacja: 10.12.2010 08:13

Podwodni cykliści

Foto: Rzeczpospolita, PM Paweł Moszczyński

Jan G. Bloch w swojej epokowej książce „Przyszła wojna pod względem technicznym, ekonomicznym i politycznym” przytacza wyliczenia, z których wynika, że w okresie 1886 – 1890 handel Rosji wzrósł w porównaniu z okresem 1861 – 1865 o 183 procent, Holandii o 303 procent, Belgii o 139 procent, Austro-Węgier o 133 procent, Brytanii o 57 procent, Francji o 52 procent i Włoch o 49 procent. Szybka industrializacja oraz przyrost naturalny powodowały uzależnienie wielu krajów od dostaw żywności z zewnątrz. Bloch wyliczał, że gdyby wstrzymać import, w Niemczech zabrakłoby zboża po 102 dniach, licząc spożycie według poziomu z okresu 1894 – 1895. W tym samym czasie Francja nie miałaby pokrycia na 36 dni, Brytania na 274 dni, zaś Włochy na 75 dni. Austro-Węgry były praktycznie samowystarczalne. To cesarstwo miało także 8,5 tys. ton nadwyżki mięsa, gdy Niemcom brakowało w bilansie 12,1 tys. ton, a Francji 18,2 tys. ton. Nawet w przypadku lądowych potęg liczył się transport morski, który był znacznie tańszy od lądowego. Sieć kolejowa była dopiero rozbudowywana.

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Historia
07 potyka się o własne nogi. Odtajnione akta ujawniły nieznane fakty o porwaniu Bohdana Piaseckiego
Historia
Gobi – pustynia jak z innej planety