Reklama

Z Kalisza wyrusza wyprawa po bursztyn

Unikatowa replika rzymskiego wozu z Kalisza pojedzie za granicę. To pomysł na promocję miasta i pokazanie wspólnej przeszłości Europy

Publikacja: 01.04.2011 01:38

Kupcy z Imperium Rzymskiego wyprawiali się po bursztyn takimi wozami, jak ten stojący na kaliskim ry

Kupcy z Imperium Rzymskiego wyprawiali się po bursztyn takimi wozami, jak ten stojący na kaliskim rynku

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

– Wóz wyruszy w trasę pod koniec maja – mówi Lechosław Ochocki, wicedyrektor Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej. Odwiedzi Słowację, Węgry, Słowenię. W zeszłym roku jeździł po Polsce, dotarł też do włoskiej Adrii. – Na razie  do miejsc, w których jest prezentowany, transportujemy go na lawecie. Sam pokonuje niewielkie odcinki. Nie wykluczam, że kiedyś przejedzie Szlak Bursztynowy – podkreśla.

Wóz powstał w 2009 r. Wybudował go kaliski rzemieślnik Mieczysław Machowicz. – Nie było to proste – wspomina. – Żaden z wozów nie zachował się w całości. Archeolodzy natrafiali na elementy okuć.

Pozostała ikonografia, np. mozaiki. Pomocne okazały się też fragmenty antycznych dróg, na których zachowały się koleiny. – Wszystkie rzymskie wozy miały podobny rozstaw osi – tłumaczy Machowicz. Prace trwały blisko rok. – Wóz wykonano z drewna dębowego, ma stalowe okucia, kabina pokryta jest wołową skórą – wylicza rzemieślnik.

Wóz zrekonstruowano w ramach międzynarodowego projektu ,,Wyprawa po bursztyn", który uzyskał dofinansowanie  Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego i Komisji Europejskiej. Partnerami Kalisza są m.in. Gdańsk, słowacki Martin czy węgierski Sopron. Przedsięwzięcie rozpisano na dwa lata. Ma nie tylko promować Kalisz jako najstarsze polskie miasto i ważny punkt na Bursztynowym Szlaku, ale też pokazywać wspólną przeszłość Europy. – Terytorialna ekspansja Rzymu nigdy nie sięgnęła obecnych ziem polskich. Ale za sprawą wymiany handlowej byliśmy częścią tamtego świata – mówi dr Tadeusz Baranowski, archeolog z PAN.

Pierwsze wyprawy po bursztyn Rzymianie organizowali już ok. V wieku p.n.e. Ale handel na dużą skalę zaczął się ok. 600 lat później. Bursztynowy Szlak zaczynał się we włoskiej Akwilei, wiódł przez Bramę Morawską, Śląsk, tereny dzisiejszej Wielkopolski i Kujaw aż na Wybrzeże. – Właściwie możemy mówić o kilku bursztynowych szlakach. Nie wszyscy uczeni są też zgodni, czy wzmiankowana przez Ptolemeusza Calisia to odpowiednik dzisiejszego Kalisza, choć według mnie jest mnóstwo dowodów, które o tym świadczą. Ale kupcy przez te tereny z pewnością wędrowali – zaznacza dr Baranowski.

Reklama
Reklama

Rzymianie sprzedawali miejscowym m.in. wino czy ceramikę. Z powrotem brali bursztyn, futra, skóry, miód, a przez długi czas też niewolników. Kupcy –  przynajmniej tam, gdzie pozwalały na to drogi – podróżowali wozami, takimi jak ten zrekonstruowany w Kaliszu.

Kaliski pojazd to unikat: jedyna tego typu konstrukcja w Polsce i pewnie jedna z nielicznych w Europie. – Jest prezentowany na festynach, które mają przybliżyć historię Bursztynowego Szlaku. Zwykle wzbudza spore zainteresowanie – mówi Ochocki.

Projekt ,,Wyprawa po bursztyn" będzie realizowany do października.

– Wóz wyruszy w trasę pod koniec maja – mówi Lechosław Ochocki, wicedyrektor Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej. Odwiedzi Słowację, Węgry, Słowenię. W zeszłym roku jeździł po Polsce, dotarł też do włoskiej Adrii. – Na razie  do miejsc, w których jest prezentowany, transportujemy go na lawecie. Sam pokonuje niewielkie odcinki. Nie wykluczam, że kiedyś przejedzie Szlak Bursztynowy – podkreśla.

Wóz powstał w 2009 r. Wybudował go kaliski rzemieślnik Mieczysław Machowicz. – Nie było to proste – wspomina. – Żaden z wozów nie zachował się w całości. Archeolodzy natrafiali na elementy okuć.

Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama