Reklama

Wszystkie twarze polskiego króla

Wystawa w Wilanowie opowiada barwnie o karierze politycznej, życiu rodzinnym i pasjach Jana III Sobieskiego - pisze Monika Kuc

Aktualizacja: 30.04.2013 11:56 Publikacja: 30.04.2013 11:43

Wszystkie twarze polskiego króla

Foto: ROL

Zgromadzone dzieła z kolekcji polskich i zagranicznych oraz kalejdoskopowa aranżacja, wykorzystująca multimedia, pozwalają na nowo odkryć urodę i tajemnice królewskiej rezydencji.

Początkowo, gdy król nabył wioskę Milanów w 1667 roku, była to skromna letnia posiadłość. Ale po zwycięstwie pod Wiedniem w 1683 roku przekształciła się w piękny pałac, którego dekoracja podkreśla chwałę króla-zwycięzcy.

Przepych odnowionych wnętrz i rozmach scenograficzny czasowej ekspozycji przyprawiają o zawrót głowy. Jak w Antykamerze króla, gdzie nie dość, że wielki plafon wypełnia dynamiczne malowidło Jerzego Eleutera Szymonowicza-Siemiginowskiego, to jeszcze jego elementy powtarza film na potężnym ekranie. Daje to wrażenie, jakby bóg wichrów Eol – główna alegoryczna postać obrazu – krążył po całym wnętrzu, ujarzmiając podległe mu żywioły.

Oczywiście odwołanie do opisanego przez Wergiliusza w „Eneidzie" antycznego boga ma wymowę symboliczną. Odnosi się zarazem do politycznych zmagań i zwycięstw na polach bitwy, zwłaszcza pod Chocimiem i Wiedniem, samego Jana III Sobieskiego.

Tytuł wystawy „Primus inter pares" (z łac. „pierwszy pośród równych sobie") odwołuje się do zasady wyznawanej już przez starożytnych Rzymian. Zgodnie z tą maksymą wyniesiony na tron władca deklarował, że nadal pozostaje równy wobec tych, którzy go wybrali. W odniesieniu do Jana III Sobieskiego symbolizuje też pozycję króla w monarchii elekcyjnej.

Reklama
Reklama

Dzięki wystawie odkrywamy na nowo urodę królewskiej rezydencji

Wystawa zaczyna się od „Legendy króla". Otwiera ją pomnik Sobieskiego, wzniesiony w 10. rocznicę triumfu pod Wiedniem. I oś czasu z  wydarzeniami od 2013 r. do czasów Jana III.

Dalej przenosimy się do „Domu rodzinnego", w którym wychował się przyszły król, prawnuk hetmana Stanisława Żółkiewskiego.

Następna część, „Wojna i pokój", opowiada o karierze militarnej i politycznej Sobieskiego.

Przestrzeń „Sobieski i muzy" poświęcona została królewskiemu mecenatowi artystycznemu i naukowemu. Jan III zgromadził wspaniałą kolekcję europejskiego malarstwa, ale wspierał także rodzimych artystów, fundując np. stypendium Siemiginowskiemu w Rzymie. Król był również miłośnikiem astronomii, matematyki i fizyki. Słynnemu astronomowi Janowi Heweliuszowi odbudował pracownię po pożarze.

W Wielkiej Sieni można poznać „Wszystkie twarze króla", czyli liczne portrety. Opowieść kończy rozdział „Miłość i bliscy" prezentujący ukochaną żonę króla Marię Kazimierę i ich dzieci. Marysieńka była nie tylko piękną, ale i zdolną, niezależną kobietą, która przez 22 lata skutecznie wspierała w rządach męża.

Zgromadzone dzieła z kolekcji polskich i zagranicznych oraz kalejdoskopowa aranżacja, wykorzystująca multimedia, pozwalają na nowo odkryć urodę i tajemnice królewskiej rezydencji.

Początkowo, gdy król nabył wioskę Milanów w 1667 roku, była to skromna letnia posiadłość. Ale po zwycięstwie pod Wiedniem w 1683 roku przekształciła się w piękny pałac, którego dekoracja podkreśla chwałę króla-zwycięzcy.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Historia
Skarb z austriackiego zamku trafił do Polski
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama