Zalewski zastrzegł, że "nie można porównywać UPA i AK". - AK nie kierowała się ideologią. Ona była państwową armią podziemną nie kierującą się jakąś ideologią. Byli w niej narodowcy, socjaliści, ludowcy i zwolennicy sanacji. UPA powstała nie po to, by walczyć o demokratyczną Ukrainę, ale walczyła o Ukrainę nacjonalistyczną. To była armia partyjna (zgodzili się z tym obaj uczestniczący w dyskusji Ukraińcy - red.). Jej spuścizna jest wciąż problemem na Ukrainie. Inteligencja, która chce budować demokratyczną Ukrainę szuka korzeni w OUN/UPA, ale nie chce zmierzyć się z jej ideologią. I tu pojawia się kontekst integracji europejskiej. Podobna dyskusja odbyła się w Polsce w kwestii Jedwabnego. Mieliśmy świadomość, że wchodzimy do świata wartości, w którym musimy rozliczyć się z antysemityzmem. Czy istnieje szansa na taką dyskusję na Ukrainie? UE jest z założenia przeciwna nacjonalizmom. Czy Ukraina jest gotowa na odcięcie się od nacjonalizmu i przyjęcie za swoje wartości tolerancji i otwartości? - zastanawiał się polityk.
Zdaniem Rasewycza Zalewski postawił trafną diagnozę. - Ale na Ukrainie są różne środowiska. One uważają, że możemy się przeprosić, ale dalej będziemy tak myśleć. Ukrainie brakuje dyskusji wewnętrznej. Niektórzy Ukraińcy zapominają o kolaboracji z niemieckimi nazistami. Musimy pojednać się na Ukrainie. Bo Ukraińcy ze wschodu strzelali do tych z zachodu i na odwrót - zauważył
Zdaniem Motyki "na Ukrainie brakuje także dyskusji dotyczącej okresu powojennego". - Na Ukrainie działacze komunistyczni znacznie chętniej przyzwalali na szeroko zakrojone represje, niż ich koledzy z innych republik radzieckich - stwierdził badacz.
Profesor Briuchowiećkyj stwierdził, że jego zdaniem, w tym okresie została wypaczona rola UPA. - Dyskusja ma sens, gdy zostanie oddzielona od polityki. To powinna być dyskusja naukowa. UPA walczyła z Niemcami i armią radziecką. Na Ukrainie zauważa się tylko walkę z armią wyzwoleńczą przez co zrównuje się UPA z faszystami - przekonywał.
Również zdaniem Zalewskiego "zagrożeniem jest wykorzystywanie pamięci narodowej do celów politycznych". - Są dwie kwestie kluczowe. Pierwsza to kwestia wartości. Jeżeli będziemy mówić językiem wartości, które wyznajemy to będzie łatwiej się porozumieć. Unia Europejska doprowadziła do pojednania między Francją i Niemcami, więc w naszym przypadku też to może zadziałać. Druga kwestia. Cieszę się, że do dyskusji włączyły się Kościoły greckokatolicki i prawosławne oraz rzymskokatolickie. Chrześcijaństwo wskazuje nam drogę pojednania. Myślę, że te wysiłki trzeba kontynuować. Słowa "przebaczamy i prosimy o przebaczenia" padły zbyt wcześnie, bo kościoły ukraińskie są na początku rachunku sumienia, ale to jest odpowiednia droga - podsumował.
Debatę zakończył Briuchowiećkyj. - Chcę dodać jedną rzecz. Marzę o takiej dyskusji na Ukrainie. Jednak jesteśmy "ludźmi radzieckimi" i wszystkie dyskusje w tym systemie mają na celu wychowywanie innych. Ważne, żeby naukowcy nie chcieli agitować, bo wtedy to jest polityka, a nie dyskusja akademicka. Potrzeba woli, by znaleźć ludzi, którzy chcieliby dyskutować na takim poziomie - konstatował.
Goście z Ukrainy przebywali w Warszawie w związku z konferencją "Polska-Ukraina. Polityka pamięci" organizowaną przez fundację Batorego".
Relacja z debaty, która odbyła się 20 czerwca w Warszawie
Paweł Zalewski
(ur. 1964) – polityk, historyk, poseł do Parlamentu Europejskiego. Wiceprzewodniczący Komisji Handlu Międzynarodowego. Inicjator i szef EU-Ukraine Link Group w Parlamencie Europejskim. Był sprawozdawcą umowy stowarzyszeniowej z Ukrainą z ramienia Komisji INTA. Współprzewodniczący Polsko-Ukraińskiego Forum Partnerstwa. W latach 1991-1993 i 2007-2009 poseł na Sejm RP. W latach 2005-2007 przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych. Były wiceprezes Prawa i Sprawiedliwości. Od 2009 roku członek Platformy Obywatelskiej.
Grzegorz Motyka
(ur. 1967) – historyk, prof. Od 2011 roku zastępca przewodniczącego Rady Instytutu Pamięci Narodowej. Pracownik naukowy Instytutu Studiów Politycznych PAN, wykładowca akademickim.in. na Uniwersytecie Jagiellońskim. Był pracownikiem Biura Edukacji Publicznej IPN. Prowadzi badania nad stosunkami polsko-ukraińskimi 1939–1989, zwalczaniem ruchu oporu na Litwie, Łotwie, Białorusi, Ukrainie i w Estonii oraz polityką organów bezpieczeństwa PRL wobec mniejszości narodowych. Z rąk abp. Jozefa Życińskiego otrzymał nagrodę „Memoria Iustorum" za „budowę pomostów w kulturowym w dialogu pomiędzy Polską a Ukrainą".
Wiaczesław Briuchowiećkyj
(ur. 1947) – literaturoznawca, filolog, pedagog, prof. Honorowy prezydent Uniwersytetu Akademia Kijowsko-Mohylańska. Działacz społeczny. Inicjator odrodzenia Akademii Kijowsko-Mohylańskiej, w latach 1991-2007 rektor, a następnie prezydent tej uczelni. Członek Rady Fundacji Rinata Achmetowa Rozwój Ukrainy. Jeden z inicjatorów powstania grupy „Pierwszego grudnia" deklaracji ukraińskich intelektualistów w 20. rocznicę referendum o niepodległość Ukrainy.
Wasyl Rasewycz
(ur. 1966) – historyk, bloger i eseista, dr. Pracownik Wydziału Historii Najnowszej Ukrainy UAN, wykładowca Szkoły Dziennikarskiej Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego we Lwowie. Kierownik działu publikacji portalu Zaxid.net. Badacz ukraińskiego nacjonalizmu, zwłaszcza w Galicji oraz polityki historycznej i polityki pamięci.