Od dziesięcioleci ręcznie formowane szkło z Krosna cieszy się niesłabnącą popularnością w kraju i za granicą. Cenione jest przede wszystkim ze względu na doskonałą jakość oraz podążające zawsze za aktualną modą wzory.
Na koncie Krośnieńskich Hut Szkła – najstarszego i największego zakładu, jest ponad 100 prestiżowych nagród, a szkło z niego wysyłane jest aktualnie do niemal 60 krajów i od dawna stanowi jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich towarów na arenie międzynarodowej. Szkło z Krosna trafia co roku do milionów ludzi na całym świecie. Na liście najsłynniejszych „klientów" krośnieńskiej marki znajdują chociażby królowa brytyjska Elżbieta II, król Hiszpanii Juan Carlos czy cesarski dwór Japonii. Nic więc dziwnego, że od wielu lat światowi giganci w zakresie produkcji szkła właśnie w Krośnie nie tylko zlecają wykonanie swoich sztandarowych kolekcji, ale także powierzają tutejszym projektantom opracowanie nowych wzorów. Wśród nich jest legendarne weneckie Murano.
To zaledwie kilka z mało znanych ciekawostek dotyczących krośnieńskiego hutnictwa szkła. W 90-letniej jego historii jest ich znacznie więcej. Wiele z nich zaprezentowanych zostało na wystawie pt. „90", zorganizowanej przez działające w mieście Centrum Dziedzictwa Szkła. Ekspozycję można zwiedzić do końca października.
Multimedialna instalacja opiera się bowiem na animacji video, w którą włączonych zostało kilkadziesiąt eksponatów dokumentujących rozwój hutnictwa w Krośnie. W 90 scenach opowiada ona nie tylko historię hutniczych tradycji, ale przede wszystkim zwraca uwagę na nieznane dotąd fakty i wyjaśnia przyczyny, dla których krośnieńskie szkło zyskało miliony miłośników na całym świecie urastając do rangi fenomenu.
Video przedstawiające ekspozycję