Odkrycia przy budowie metra

Fragmenty nieodbudowanej po wojnie stolicy odkryto w czasie prac prowadzonych na budowie metra - pisze Marek Kozubal.

Aktualizacja: 20.06.2014 17:03 Publikacja: 20.06.2014 09:41

Odkrycia przy budowie metra

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Wszystkie roboty ziemne związane z budową centralnego odcinka II linii metra prowadzone były pod nadzorem archeologów. Odnaleziono kilka bardzo cennych zabytków.

Do najciekawszych odkryć historycy zaliczają znalezienie fragmentów pierwszej Warszawskiej Fabryki Drożdży. Odkryto je w połowie kwietnia 2012 r. Operator koparki wyciągnął z ziemi puszkę, w której znajdowało się wydanie „Kurjera Warszawskiego" z 30 marca 1912 roku wraz z kamieniem węgielnym pod budowę tej fabryki. Zgodnie z zachowanym odręcznym protokołem fabryka Binental i S-ka miała powstać przy ul. Przyokopowej 8. Znalezisko to zostało przekazane konserwatorowi zabytków i trafiło do Muzeum Warszawy. W tym samym miejscu znaleziono też fragmenty pieca z kominem tej fabryki. W innym miejscu robotnicy natrafili także na XIX-wieczną cembrowinę studni.

– Wszystkie znaleziska były dokumentowane i przekazywane archeologowi, który współpracował z konserwatorem zabytków – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik Metra.

– Odkryliśmy fragmenty Warszawy, która nie została odbudowana po wojnie, szczególnie ruiny kamienic zniszczonych w 1939 roku. Udało się na przykład ustalić zarys dawnej pierzei ulicy Świętokrzyskiej – mówi Włodzimierz Pela, który prowadził badania archeologiczne.

Jak podkreśla archeolog, odkrycie dawnej zabudowy ul. Świętokrzyskiej pokazało zmiany, które nastąpiły w wyniku odbudowy Warszawy ze zniszczeń wojennych. Po poszerzeniu Świętokrzyskiej likwidacji uległa cała północna pierzeja jej dawnej zabudowy.

U zbiegu ulic Nowy Świat i Świętokrzyska odkryto fundamenty nieodbudowanej kamienicy o dawnym numerze 65/1246. Została ona wzniesiona w 1868 roku przez Bonifacego Witkowskiego. Była budynkiem piętrowym, którego elewacja miała cechy neorenesansu. Kamienica została zburzona w 1939 r. podczas bombardowania przez Niemców przylegającego do niej budynku Nowy Świat 67, w którym miała siedzibę Komenda Główna Policji Państwowej oraz Sztab Obrony Warszawy.

– W ścianach wykopu natrafiliśmy na resztki ścian ceglanych, sklepień dawnych piwnic oraz ślady przebudowań. Można było zauważyć przejścia łączące dawne piwnice – opisuje Pela.

W niektórych piwnicach zachowały się zawiasy drzwi, rury kanalizacyjne, liczniki pomiaru wody.

Wszystkie roboty ziemne związane z budową centralnego odcinka II linii metra prowadzone były pod nadzorem archeologów. Odnaleziono kilka bardzo cennych zabytków.

Do najciekawszych odkryć historycy zaliczają znalezienie fragmentów pierwszej Warszawskiej Fabryki Drożdży. Odkryto je w połowie kwietnia 2012 r. Operator koparki wyciągnął z ziemi puszkę, w której znajdowało się wydanie „Kurjera Warszawskiego" z 30 marca 1912 roku wraz z kamieniem węgielnym pod budowę tej fabryki. Zgodnie z zachowanym odręcznym protokołem fabryka Binental i S-ka miała powstać przy ul. Przyokopowej 8. Znalezisko to zostało przekazane konserwatorowi zabytków i trafiło do Muzeum Warszawy. W tym samym miejscu znaleziono też fragmenty pieca z kominem tej fabryki. W innym miejscu robotnicy natrafili także na XIX-wieczną cembrowinę studni.

Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Historia
Archeologia rozboju i kontrabandy