Reklama
Rozwiń
Reklama

Odkrycia przy budowie metra

Fragmenty nieodbudowanej po wojnie stolicy odkryto w czasie prac prowadzonych na budowie metra - pisze Marek Kozubal.

Aktualizacja: 20.06.2014 17:03 Publikacja: 20.06.2014 09:41

Odkrycia przy budowie metra

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Wszystkie roboty ziemne związane z budową centralnego odcinka II linii metra prowadzone były pod nadzorem archeologów. Odnaleziono kilka bardzo cennych zabytków.

Do najciekawszych odkryć historycy zaliczają znalezienie fragmentów pierwszej Warszawskiej Fabryki Drożdży. Odkryto je w połowie kwietnia 2012 r. Operator koparki wyciągnął z ziemi puszkę, w której znajdowało się wydanie „Kurjera Warszawskiego" z 30 marca 1912 roku wraz z kamieniem węgielnym pod budowę tej fabryki. Zgodnie z zachowanym odręcznym protokołem fabryka Binental i S-ka miała powstać przy ul. Przyokopowej 8. Znalezisko to zostało przekazane konserwatorowi zabytków i trafiło do Muzeum Warszawy. W tym samym miejscu znaleziono też fragmenty pieca z kominem tej fabryki. W innym miejscu robotnicy natrafili także na XIX-wieczną cembrowinę studni.

– Wszystkie znaleziska były dokumentowane i przekazywane archeologowi, który współpracował z konserwatorem zabytków – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik Metra.

– Odkryliśmy fragmenty Warszawy, która nie została odbudowana po wojnie, szczególnie ruiny kamienic zniszczonych w 1939 roku. Udało się na przykład ustalić zarys dawnej pierzei ulicy Świętokrzyskiej – mówi Włodzimierz Pela, który prowadził badania archeologiczne.

Jak podkreśla archeolog, odkrycie dawnej zabudowy ul. Świętokrzyskiej pokazało zmiany, które nastąpiły w wyniku odbudowy Warszawy ze zniszczeń wojennych. Po poszerzeniu Świętokrzyskiej likwidacji uległa cała północna pierzeja jej dawnej zabudowy.

Reklama
Reklama

U zbiegu ulic Nowy Świat i Świętokrzyska odkryto fundamenty nieodbudowanej kamienicy o dawnym numerze 65/1246. Została ona wzniesiona w 1868 roku przez Bonifacego Witkowskiego. Była budynkiem piętrowym, którego elewacja miała cechy neorenesansu. Kamienica została zburzona w 1939 r. podczas bombardowania przez Niemców przylegającego do niej budynku Nowy Świat 67, w którym miała siedzibę Komenda Główna Policji Państwowej oraz Sztab Obrony Warszawy.

– W ścianach wykopu natrafiliśmy na resztki ścian ceglanych, sklepień dawnych piwnic oraz ślady przebudowań. Można było zauważyć przejścia łączące dawne piwnice – opisuje Pela.

W niektórych piwnicach zachowały się zawiasy drzwi, rury kanalizacyjne, liczniki pomiaru wody.

Wszystkie roboty ziemne związane z budową centralnego odcinka II linii metra prowadzone były pod nadzorem archeologów. Odnaleziono kilka bardzo cennych zabytków.

Do najciekawszych odkryć historycy zaliczają znalezienie fragmentów pierwszej Warszawskiej Fabryki Drożdży. Odkryto je w połowie kwietnia 2012 r. Operator koparki wyciągnął z ziemi puszkę, w której znajdowało się wydanie „Kurjera Warszawskiego" z 30 marca 1912 roku wraz z kamieniem węgielnym pod budowę tej fabryki. Zgodnie z zachowanym odręcznym protokołem fabryka Binental i S-ka miała powstać przy ul. Przyokopowej 8. Znalezisko to zostało przekazane konserwatorowi zabytków i trafiło do Muzeum Warszawy. W tym samym miejscu znaleziono też fragmenty pieca z kominem tej fabryki. W innym miejscu robotnicy natrafili także na XIX-wieczną cembrowinę studni.

Reklama
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Historia
Kongres Przyszłości Narodowej
Historia
Prawdziwa historia agentki Krystyny Skarbek. Nie była polską agentką
Historia
Niezależne Zrzeszenie Studentów świętuje 45. rocznicę powstania
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Historia
Którędy Niemcy prowadzili Żydów na śmierć w Treblince
Reklama
Reklama