Reklama

Katyńska gra Londynu

Przez 30 lat Brytyjczycy robili wszystko, aby wyciszyć sprawę zbrodni w Katyniu, bo nie chcieli drażnić Sowietów – wynika z odtajnionych dokumentów brytyjskich, które publikuje MSZ.

Aktualizacja: 03.04.2015 07:16 Publikacja: 02.04.2015 21:24

Dopiero Margaret Thatcher (na zdjęciu w 1990 r.) zmieniła nastawienie brytyjskich władz do sprawy Ka

Dopiero Margaret Thatcher (na zdjęciu w 1990 r.) zmieniła nastawienie brytyjskich władz do sprawy Katynia

Foto: AFP

Resort spraw zagranicznych opublikował na swojej stronie internetowej 62 dokumenty pokazujące politykę Wielkiej Brytanii w sprawie wymordowania w 1940 r. na rozkaz Stalina 22 tys. polskich obywateli. – Powstawały od 1942 do 1980 roku i zostały odtajnione przez brytyjskie Archiwum Narodowe – mówi Piotr Długołęcki, historyk z MSZ.

Część z nich badacze już znają, inne – szczególnie z lat 70. – nie były dotychczas publikowane. I tak na stronie MSZ umieszczono m.in. raport przedstawiciela Wielkiej Brytanii przy rządzie polskim na emigracji Owena O'Malleya z 15 kwietnia 1943 r. (kilka dni po ujawnieniu przez Niemców zbrodni).

– Dyplomata brytyjski na podstawie dostępnych informacji doszedł do wniosku, że za mord odpowiada Związek Radziecki. Brytyjczycy od początku byli tego świadomi – mówi Długołęcki. Jednak dla zachowania dobrych stosunków z Sowietami na początku 1944 r. premier Winston Churchill zdecydował o utajnieniu tego materiału. Raport O'Malleya odtajniono dopiero w latach 70.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Historia
Muzeum Getta Warszawskiego nie chce tramwaju z gwiazdą Dawida
Historia
Konspiratorka z ulicy Walecznych. Historia Izabelli Horodeckiej
Historia
Alessandro Volta, rekordzista w dziedzinie odkryć przyrodniczych
Historia
Pierwsi, którzy odważyli się powiedzieć: „Niepodległość”. Historia KPN
Historia
Kiedy w Japonii „słońce spadło na głowę”
Reklama
Reklama