W sobotę w portalu internetowym „Rzeczpospolitej" napisaliśmy, że w ofercie jednego ze sklepów w Gliwicach znalazły się fototapety przedstawiające piece krematoryjne i obozowe prycze z KL Dachau, bramy wejściowe do niemieckich obozów koncentracyjnych Auschwitz i Buchenwald, obozowe wieżyczki strażnicze, płoty z drutów kolczastych. Tapeta z bramą wejściową do obozu w Auschwitz została opisana jako: „obóz śmierci w Polsce".
Przeciwko takim praktykom ostro zaprotestował Instytut Pamięci Narodowej.
„W ostatnich dniach Biuro Edukacji Publicznej IPN stanowczo protestowało przeciwko wykorzystywaniu w reklamie wódki zdjęcia ofiar komunistycznego systemu totalitarnego. Niestety, okazało się, że podobne praktyki są częstsze" – napisał w przesłanym do nas stanowisku historyk dr Andrzej Zawistowski, dyrektor Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej.