Nora Ney, przedwojenna femme fatale

Nazywała się Sonia Nejman, ale wraz z rozpoczęciem kariery filmowej przeobraziła się w Norę Ney. Choć chętnie udzielała wywiadów, a publiczność interesowała się jej życiem osobistym, to umiała zadbać o swój medialny wizerunek kobiety tajemniczej.

Aktualizacja: 19.09.2019 17:13 Publikacja: 19.09.2019 16:42

Nora Ney jako Dżemila, żona szejka, w scenie z Adamem Brodziszem, Marią Bogdą i Witoldem Contim w fi

Nora Ney jako Dżemila, żona szejka, w scenie z Adamem Brodziszem, Marią Bogdą i Witoldem Contim w filmie „Głos pustyni” (1932 r.)

Foto: NAC

Nie była klasyczną pięknością, ale okrągła twarz, duże, acz wąskie usta i wydatny nos nie przysłaniały jednak jej największego atutu: oczy miała pełne wyrazu, a spojrzenie ogniste, chmurne, skrzące się śmiechem lub zmysłowe – w zależności od uczuć, jakie chciała wyrazić. Najlepiej sprawdzała się w rolach kobiet targanych skrajnymi emocjami, zdradzanych i porzucanych, a w każdym razie takie postaci najczęściej grała. Zresztą trzeba przyznać, że tych ról wcale nie było tak wiele. W sumie zagrała w 12 filmach, w latach 20. ubiegłego wieku głównie role drugoplanowe w niemych melodramatach, dopiero w następnej dekadzie dostawała od reżyserów ciekawsze propozycje, dzięki czemu zyskała rozgłos i uznanie widzów.

Pozostało 96% artykułu

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Historia
Archeologia rozboju i kontrabandy
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką