Aktualizacja: 10.08.2017 17:06 Publikacja: 10.08.2017 16:43
Defilada marynarzy podczas Dni Morza, czerwiec 1939 r.
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Trałowce ORP „Czajka” i ORP „Rybitwa” podczas parady Marynarki Wojennej, 1936 r.
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Proporzec Marynarki Wojennej przedstawia zbrojne ramię z tasakiem (bułatem) na tle krzyża kawalerskiego
Foto: Wikipedia
Działo morskie kal 120 mm zdemontowane z ORP „Gryf” na ekspozycji plenerowej Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
Foto: Fotorzepa
Niszczyciele ORP „Grom” i ORP „Błyskawica” w brytyjskim porcie, jesień 1939 r.
Foto: hulton/corbis
Ćwiczenia artylerzystów na jednym z niszczycieli, lata 30.
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Stawiacz min ORP „Gryf”
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Niszczyciel ORP „Wicher”
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Miny morskie na polskich trałowcach (niemieckiego typu FM, zakupionych w Danii w 1920 roku), początek lat 30.
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Kontradm. Józef Unrug, dowódca polskiej floty wojennej, w 1939 r. dowódca Obrony Wybrzeża
Foto: Wikipedia
Zamaskowane stanowisko ogniowe działa kal. 152,4 mm 31. Baterii Artylerii Nadbrzeżnej im. Heliodora Laskowskiego na Helu
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Niemiecki pancernik szkolny „Schleswig-Holstein” ostrzeliwuje Westerplatte, 1 września 1939 r.
Foto: Fotorzepa
Kpt. Jan Grudziński objął dowództwo ORP „Orzeł” po wysadzeniu na ląd chorego kmdr. ppor. Kłoczkowskiego. Należał do inicjatorów brawurowej ucieczki z Tallina i doprowadził okręt do Wielkiej Brytanii
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Okręt podwodny ORP „Ryś” podczas zanurzania, 1936 r.
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Okręt podwodny ORP „Orzeł”
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
ORP „Blyskawica” na Morzu Północnym
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Okrety podwodne ORP „Wilk”, „Dzik” i „Sokół” w śródziemnomorskim porcie, 1943 r.
Foto: Wikipedia
Kmdr por. Stanisław Hryniewiecki, dowódca niszczyciela ORP „Orkan”
Foto: Wikipedia
Wyładunek Kanadyjczyków rannych podczas rajdu na Dieppe z pokładu ORP „Ślązak”, 19 sierpnia 1942 r.
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Marynarze jednego z polskich niszczycieli przy posiłku, Wielka Brytania, 1939 r.
Foto: Archiwum „Mówią wieki”
Niszczyciel ORP „Garland”, który wsławił się w osłonie konwojów płynących do Murmańska
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Ćwiczenia artylerzystów na pokładzie niszczyciela ORP „Krakowiak”
Foto: hulton/corbis
Niszczyciel ORP „Piorun”, który zasłynął pojedynkiem artyleryjskim z potężnym niemieckim pancernikiem „Bismarck”
Foto: Wikipedia
Marynarze na pokładzie krążownika ORP „Conrad”, 1944 r.
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Artylerzyści na ORP „Piorun”
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Marynarze podczas arktycznego konwoju
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Kmdr por. Eugeniusz Pławski, pierwszy dowódca ORP „Piorun”
Foto: Wikipedia
„Piracka” flaga z okrętu podwodnego ORP „Dzik”
Foto: Wikipedia
Załoga ORP „Sokół” po powrocie z rejsu bojowego
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Kpt. Boleslaw Romanowski, dowódca ORP „Dzik”, przy peryskopie
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Okręt podwodny ORP „Dzik”
Foto: Wikipedia
Orzełek z czapki chorążego Polskiej Marynarki Wojennej, zbiory Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
Foto: MUZEUM WOJSKA POLSKIEGO W WARSZAWIE
Przeciwlotnicze karabiny maszynowe na ORP „Garland”
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Marynarze na ORP „Grom”, 1937 r.
Foto: Archiwum „Mówią Wieki"
Pierwsze okręty miano pozyskać z marynarek państw zaborczych, ale mimo rozległych planów ostatecznie pod koniec 1919 roku Polsce przyznano zaledwie sześć niewielkich poniemieckich torpedowców, które stały się trzonem floty. Poza tym udało się zakupić w Finlandii i Danii dwie kanonierki, cztery trałowce oraz kilka mniejszych jednostek. Początkowo głównym portem wojennym 72-kilometrowego polskiego wybrzeża był niewielki Puck, gdzie stacjonował również Morski Dywizjon Lotniczy.
Kłopoty polityczne i gospodarcze, brak zaplecza portowo-stoczniowego (dwie największe osady Puck i Hel były niezbyt dużymi rybackimi portami, a Tymczasowy Port w Gdyni otwarto w 1923 r.) uniemożliwiły budowę okrętów w Polsce. W ramach szczupłego budżetu rozwijano szkolnictwo oraz flotyllę rzeczną – na wypadek wybuchu wojny z ZSRR. Flota powstawała więc na „surowym korzeniu". Dopiero po uzyskaniu w Paryżu pożyczki na cele zbrojeniowe w 1926 r. zamówiono dwa duże kontrtorpedowce, oparte na francuskim typie Bourrasque. Ale projekt miał sporo wad konstrukcyjnych, a francuska stocznia, od której wyboru nieoficjalnie Francuzi uzależniali udzielenie pożyczki (jej udziałowcami byli członkowie francuskiego rządu), nie miała doświadczenia w budowie większych jednostek i np. „Burza" weszła do służby cztery lata po planowanym terminie!
80 lat temu, w nocy z 8 na 9 maja 1945 r., w podberlińskim Karlshorst doszło do powtórnego podpisania kapitulacj...
Uproszczone mapy sieci metra, wymyślone przez Harry’ego Becka w 1933 r. dla londyńskiego Undergroundu, są w użyc...
Ludziom zainteresowanym historią i prehistorią prawdziwą przykrość sprawiają medialne doniesienia, sensacyjne w...
Cerkiew prawosławna zaliczyła w poczet świętych trzech prawosławnych kapelanów wojskowych, którzy zostali zamord...
Wielkanoc to czas sięgania po tradycyjne ziemiańskie potrawy i nostalgicznego wspominania dawnych smaków. Ale po...
Lenovo jest liderem rynku komputerów PC w Polsce. Motorola jest tu jednym z liderów rynku smartfonów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas