„Bożki słowiańskie”, czyli polski Olimp według Stryjeńskiej

Zofia Stryjeńska szczyt popularności osiągnęła w II RP – podziwiano wówczas jej umiejętność łączenia motywów ludowych i ostrych barw z nowoczesnymi prądami w sztuce. Ale już przed wojną krytycy zarzucali jej, że się powtarza, że swój styl rozmienia na drobne. A ona po prostu musiała zarobić na życie – zwłaszcza po wojnie na emigracji jej codzienność to była nieustanna walka z długami.

Publikacja: 17.08.2023 21:00

Barwne litografie z serii „Bożki słowiańskie” wykonane przez Zofię Stryjeńską w 1922 i 1934 r.: Kupa

Barwne litografie z serii „Bożki słowiańskie” wykonane przez Zofię Stryjeńską w 1922 i 1934 r.: Kupało

Foto: Reprodukcja Kuba Kamiński

Na cmentarzu w Chêne-Bourg pod Genewą jeden z nagrobków się wyróżnia: utrzymany w góralskiej stylistyce krzyż został zaprojektowany i wykonany przez Jana Stryjeńskiego. W roku 1976 wówczas 54-letni architekt w ten sposób chciał oddać hołd swojej matce Zofii – artystce, która przed wojną nie tylko bywała w Zakopanem, ale w swojej sztuce wielokrotnie ukazywała zakopiański folklor. Stryjeńska sztukę ludową i użytkową wyniosła na wyżyny, wprowadziła na salony, marzyła jednak o czymś więcej.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia Polski
Pamiętamy o Wołyniu
Historia Polski
Mały książę – dzieciństwo i rodzinne koligacje
Historia Polski
Obława na zabójców zatrzymana przez Rosjan i Białorusinów
Historia Polski
Wielokrotnie oszukał śmierć: życie na krawędzi Aleksandra Stpiczyńskiego
Historia Polski
Pociąg do Warszawy. Rozmowa z Piotrem Nowiną-Konopką
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama