Reklama

Syjonizm

Wiek XIX niósł ważne zmiany w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym Europy.

Publikacja: 29.06.2008 19:50

Syjonizm

Foto: Zbiory ŻIH

Dokonująca się w tym 100-leciu rewolucja przemysłowa dawała zarówno możliwości wzbogacenia się, jak i wprowadzała w nieznanej dotychczas skali rywalizację o dobra materialne, pozycję społeczną, zawodową czy przywództwo polityczne. Hasła modernizacji i nowoczesności współgrały z hasłami głoszonymi przez zwolenników haskali. Idee rewolucji francuskiej, rozpowszechnione w czasach napoleońskich, dały początek powstaniu nowoczesnych narodów.

XIX w. przyniósł Żydom rozczarowanie programem asymilacji. W Europie Zachodniej narodził się nowoczesny antysemityzm skierowany przede wszystkim przeciwko zasymilowanym Żydom i ich równouprawnieniu. Zahamował on proces prawnej i społecznej emancypacji. Symbolicznym końcem złudzeń zwolenników asymilacji stała się bulwersująca opinię europejską od 1894 r. sprawa Dreyfusa. Powtarzające się represje i przemoc wobec Żydów w cesarstwie rosyjskim skutkowały poczuciem niepewności i wyalienowaniem tamtejszych mas ludności żydowskiej. Odpowiedzią na nasilającą się falę antysemityzmu była z jednej strony doktryna syjonizmu, a z drugiej – zaangażowanie w działalność partii lewicowych.

Syjonizm był ideologią, a jednocześnie ruchem na rzecz odrodzenia narodowego, jednym z licznych procesów narodowotwórczych, które nasiliły się w tym czasie wśród wielu ludów Europy, m.in. wśród Czechów, Polaków, Ukraińców itd. Niektórzy odrodzenie narodowe rozumieli jako tworzenie nowoczesnego narodu żydowskiego budowanego na bazie języka hebrajskiego, w przeciwieństwie do języka jidysz używanego przez Żydów w życiu codziennym. Twórcą syjonizmu kulturowego był Achad Ha-Am (właściwie Aszer Cwi Ginzberg 1856 – 1927), pisarz, publicysta, zagorzały przeciwnik syjonizmu politycznego Teodora Herzla (1860 – 1904). W swoich pismach opowiadał się za ożywieniem żydowskiego ducha, odnową moralną i odrodzeniem kultury żydowskiej na bazie języka hebrajskiego. Inni widzieli jedyną możliwość przed uchronieniem się od antysemityzmu w założeniu własnego państwa oraz w powrocie do Palestyny.

XIX w. przyniósł Żydom rozczarowanie programem asymilacji. W Europie Zachodniej narodził się nowoczesny antysemityzm skierowany przede wszystkim przeciwko zasymilowanym Żydom i ich równouprawnieniu. Zahamował on proces prawnej i społecznej emancypacji

W odpowiedzi na pogromy w Rosji Leon Pinsker (1821 – 1891) opublikował głośną broszurę „Autoemancypacja” (1882), w której wyraził pogląd, że Żydzi nie podlegają asymilacji, ponieważ „w łonie narodów, pośród których żyją, stanowią w istocie heterogeniczny element, źle tolerowany przez inny naród”. Antysemityzm określił jako zjawisko socjopatologiczne, mające swe źródło w antyjudaizmie innych narodów. Dlatego opowiadał się za założeniem własnego państwa przez Żydów, w którym Żydzi będą kształtowali swoje losy według własnego uznania. Publikacja Pinskera zawierała podstawy ideowe syjonizmu politycznego, które rozwinął w pełną doktrynę pisarz Teodor Herzl.

Reklama
Reklama

W 1896 r. swoje przemyślenia na temat sytuacji i przyszłości Żydów Herzl zawarł w książce pt. „Der Judenstaat” (Państwo żydowskie). Postulował w niej utworzenie przez Żydów własnego, wolnego od antysemityzmu, suwerennego państwa

Herzl po ukończeniu studiów prawniczych w Wiedniu pracował jako dziennikarz, w latach 1891 – 1896 był korespondentem wiedeńskiej gazety „Neue Freie Presse”, potem redaktorem jej działu kulturalnego. W czasie pobytu w Paryżu obserwował proces kapitana Alfreda Dreyfusa, który dla znacznej części opinii publicznej we Francji i innych krajach był przejawem antysemityzmu. Pod wpływem wydarzeń zapisał w swym „Dzienniku”: „Afera Dreyfusa ilustruje nie tylko aberrację sprawiedliwości, ale także pragnienie większości Francuzów, by prześladować jednego Żyda, a przez niego wszystkich Żydów. Śmierć Żydom, krzyczał tłum, gdy szlify [oficerskie] zrywano z jego kapitańskiego munduru [...], gdy postępowi i niewątpliwie wysoko wykształceni ludzie mogą to zrobić, to czego można się spodziewać od innych?”.

Nasilenie nastrojów antysemickich we Francji, Austrii i Niemczech, doniesienia o prześladowaniach Żydów w Rosji skłoniły Herzla do sformułowania idei politycznego syjonizmu, który szybko został zaakceptowany przez część prześladowanych i dyskryminowanych Żydów. W 1896 r. swoje przemyślenia na temat sytuacji i przyszłości Żydów zawarł w książce pt. „Der Judenstaat” (Państwo żydowskie). Postulował w niej utworzenie przez Żydów własnego, wolnego od antysemityzmu, suwerennego państwa.

Historia
Artefakty z Auschwitz znów na aukcji w Niemczech. Polski rząd tym razem nie reaguje
Historia
Julia Boyd: Po wojnie nikt nie zapytał Niemców: „Co wyście sobie myśleli?”
Historia
W Kijowie upamiętniono Jerzego Giedroycia
Historia
Pamiątki Pierwszego Narodu wracają do Kanady. Papież Leon XIV zakończył podróż Franciszka
Historia
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte dla zwiedzających. Po 20 latach budowy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama