Syjonizm

Wiek XIX niósł ważne zmiany w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym Europy.

Publikacja: 29.06.2008 19:50

Syjonizm

Foto: Zbiory ŻIH

Dokonująca się w tym 100-leciu rewolucja przemysłowa dawała zarówno możliwości wzbogacenia się, jak i wprowadzała w nieznanej dotychczas skali rywalizację o dobra materialne, pozycję społeczną, zawodową czy przywództwo polityczne. Hasła modernizacji i nowoczesności współgrały z hasłami głoszonymi przez zwolenników haskali. Idee rewolucji francuskiej, rozpowszechnione w czasach napoleońskich, dały początek powstaniu nowoczesnych narodów.

XIX w. przyniósł Żydom rozczarowanie programem asymilacji. W Europie Zachodniej narodził się nowoczesny antysemityzm skierowany przede wszystkim przeciwko zasymilowanym Żydom i ich równouprawnieniu. Zahamował on proces prawnej i społecznej emancypacji. Symbolicznym końcem złudzeń zwolenników asymilacji stała się bulwersująca opinię europejską od 1894 r. sprawa Dreyfusa. Powtarzające się represje i przemoc wobec Żydów w cesarstwie rosyjskim skutkowały poczuciem niepewności i wyalienowaniem tamtejszych mas ludności żydowskiej. Odpowiedzią na nasilającą się falę antysemityzmu była z jednej strony doktryna syjonizmu, a z drugiej – zaangażowanie w działalność partii lewicowych.

Syjonizm był ideologią, a jednocześnie ruchem na rzecz odrodzenia narodowego, jednym z licznych procesów narodowotwórczych, które nasiliły się w tym czasie wśród wielu ludów Europy, m.in. wśród Czechów, Polaków, Ukraińców itd. Niektórzy odrodzenie narodowe rozumieli jako tworzenie nowoczesnego narodu żydowskiego budowanego na bazie języka hebrajskiego, w przeciwieństwie do języka jidysz używanego przez Żydów w życiu codziennym. Twórcą syjonizmu kulturowego był Achad Ha-Am (właściwie Aszer Cwi Ginzberg 1856 – 1927), pisarz, publicysta, zagorzały przeciwnik syjonizmu politycznego Teodora Herzla (1860 – 1904). W swoich pismach opowiadał się za ożywieniem żydowskiego ducha, odnową moralną i odrodzeniem kultury żydowskiej na bazie języka hebrajskiego. Inni widzieli jedyną możliwość przed uchronieniem się od antysemityzmu w założeniu własnego państwa oraz w powrocie do Palestyny.

XIX w. przyniósł Żydom rozczarowanie programem asymilacji. W Europie Zachodniej narodził się nowoczesny antysemityzm skierowany przede wszystkim przeciwko zasymilowanym Żydom i ich równouprawnieniu. Zahamował on proces prawnej i społecznej emancypacji

W odpowiedzi na pogromy w Rosji Leon Pinsker (1821 – 1891) opublikował głośną broszurę „Autoemancypacja” (1882), w której wyraził pogląd, że Żydzi nie podlegają asymilacji, ponieważ „w łonie narodów, pośród których żyją, stanowią w istocie heterogeniczny element, źle tolerowany przez inny naród”. Antysemityzm określił jako zjawisko socjopatologiczne, mające swe źródło w antyjudaizmie innych narodów. Dlatego opowiadał się za założeniem własnego państwa przez Żydów, w którym Żydzi będą kształtowali swoje losy według własnego uznania. Publikacja Pinskera zawierała podstawy ideowe syjonizmu politycznego, które rozwinął w pełną doktrynę pisarz Teodor Herzl.

W 1896 r. swoje przemyślenia na temat sytuacji i przyszłości Żydów Herzl zawarł w książce pt. „Der Judenstaat” (Państwo żydowskie). Postulował w niej utworzenie przez Żydów własnego, wolnego od antysemityzmu, suwerennego państwa

Herzl po ukończeniu studiów prawniczych w Wiedniu pracował jako dziennikarz, w latach 1891 – 1896 był korespondentem wiedeńskiej gazety „Neue Freie Presse”, potem redaktorem jej działu kulturalnego. W czasie pobytu w Paryżu obserwował proces kapitana Alfreda Dreyfusa, który dla znacznej części opinii publicznej we Francji i innych krajach był przejawem antysemityzmu. Pod wpływem wydarzeń zapisał w swym „Dzienniku”: „Afera Dreyfusa ilustruje nie tylko aberrację sprawiedliwości, ale także pragnienie większości Francuzów, by prześladować jednego Żyda, a przez niego wszystkich Żydów. Śmierć Żydom, krzyczał tłum, gdy szlify [oficerskie] zrywano z jego kapitańskiego munduru [...], gdy postępowi i niewątpliwie wysoko wykształceni ludzie mogą to zrobić, to czego można się spodziewać od innych?”.

Nasilenie nastrojów antysemickich we Francji, Austrii i Niemczech, doniesienia o prześladowaniach Żydów w Rosji skłoniły Herzla do sformułowania idei politycznego syjonizmu, który szybko został zaakceptowany przez część prześladowanych i dyskryminowanych Żydów. W 1896 r. swoje przemyślenia na temat sytuacji i przyszłości Żydów zawarł w książce pt. „Der Judenstaat” (Państwo żydowskie). Postulował w niej utworzenie przez Żydów własnego, wolnego od antysemityzmu, suwerennego państwa.

Dokonująca się w tym 100-leciu rewolucja przemysłowa dawała zarówno możliwości wzbogacenia się, jak i wprowadzała w nieznanej dotychczas skali rywalizację o dobra materialne, pozycję społeczną, zawodową czy przywództwo polityczne. Hasła modernizacji i nowoczesności współgrały z hasłami głoszonymi przez zwolenników haskali. Idee rewolucji francuskiej, rozpowszechnione w czasach napoleońskich, dały początek powstaniu nowoczesnych narodów.

XIX w. przyniósł Żydom rozczarowanie programem asymilacji. W Europie Zachodniej narodził się nowoczesny antysemityzm skierowany przede wszystkim przeciwko zasymilowanym Żydom i ich równouprawnieniu. Zahamował on proces prawnej i społecznej emancypacji. Symbolicznym końcem złudzeń zwolenników asymilacji stała się bulwersująca opinię europejską od 1894 r. sprawa Dreyfusa. Powtarzające się represje i przemoc wobec Żydów w cesarstwie rosyjskim skutkowały poczuciem niepewności i wyalienowaniem tamtejszych mas ludności żydowskiej. Odpowiedzią na nasilającą się falę antysemityzmu była z jednej strony doktryna syjonizmu, a z drugiej – zaangażowanie w działalność partii lewicowych.

Historia
Telefony komórkowe - techniczne arcydzieło dla każdego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Historia
Paweł Łepkowski: Najsympatyczniejszy ze wszystkich świętych
Historia
Mistrzowie narracji historycznej: Hebrajczycy
Historia
Bunt carskich strzelców
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Historia
Wojna zimowa. Walka Dawida z Goliatem