Reklama

Parowóz G3 kolei warszawsko-wiedeńskiej

Kolejne linie kolejowe w zaborze rosyjskim rozwijały się w szybkim tempie. W kilka lat po linii warszawsko-wiedeńskiej, w roku 1862 otwarto Kolej Warszawsko-Petersburską, w cztery lata później z inicjatywy bankiera Leopolda Kronenberga – Kolej Warszawsko-Terespolską, a w 1885 – Iwangorodzko-Dąbrowską

Aktualizacja: 25.06.2008 18:04 Publikacja: 25.06.2008 06:47

Rys. Andrzej Szlaga

Rys. Andrzej Szlaga

Foto: Archiwum „Mówią Wieki"

Na ziemiach polskich łączyła się również kolej szerokotorowa (rozstaw 1524 mm), będąca standardem na ziemiach Imperium Rosyjskiego, z normalnotorową (1435 mm) obowiązującą w Europie Zachodniej. W Warszawie trzy linie połączone były za pomocą tzw. kolei obwodowej, która łączyła praskie stacje końcowe kolei Petersburskiej i Terespolskiej z linią Warszawsko-Wiedeńską kończącą bieg na dworcu Warszawa Główna.

Parowóz G3/link]

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Historia
Kim naprawdę był Hans Kloss
Historia
Jakie tajemnice skrywa jeszcze więzienie przy Rakowieckiej w Warszawie
Historia
Zrabowany pierścień króla Zygmunta Starego w niemieckich rękach
Historia
Lądowa epopeja żaglowca Vasa
Historia
Wikingowie: w poszukiwaniu nowego domu
Reklama
Reklama