Raty leasingu za ciężkie dla małych firm

Już przeszło miliarda złotych nie może odzyskać branża leasingowa od niesolidnych klientów.

Publikacja: 08.05.2024 16:05

Raty leasingu za ciężkie dla małych firm

Foto: Adobe Stock

Rekordowe obroty, ale przy tym rekordową wartość niespłaconych należności notuje branża leasingowa w Polsce. Z niepublikowanych jeszcze danych Krajowego Rejestru Długów (KRD), do których dotarła „Rzeczpospolita” wynika, że w ciągu 2023 r. zaległości wobec przedsiębiorstw leasingowych zwiększyły się w porównaniu z rokiem poprzednim o 81,6 mln zł i obecnie przekroczyły psychologiczną barierę, sięgając wartości 1,06 mld zł.

Czytaj więcej

Dobre 30 lat leasingu. Będą kolejne rekordy

To zadłużenie odpowiada blisko jednej dziesiątej całego ubiegłorocznego obrotu branży. Według Związku Polskiego Leasingu, w 2023 r. leasingiem sfinansowano aktywa warte 102,5 mld zł., co w ujęciu rocznym oznacza wzrost o 16,3 proc. Wraz z poprawą koniunktury firmy tym chętniej sięgały po leasing, że mogły dzięki niemu korzystać z nowych pojazdów, maszyn i sprzętu nie ponosząc jednorazowo kosztów ich zakupu. Blisko połowę rynku stanowiły samochody osobowe i dostawcze, które wraz z ciężarówkami wywindowały rynkowy udział ponad poziom 70 proc. Jedna czwarta wartości umów dotyczyła maszyn i urządzeń, natomiast 5 proc. - pozostałych transakcji wraz z nieruchomościami.

Firmy sobie nie radzą z ratami

Teraz jednak okazuje się, że coraz więcej przedsiębiorców nie radzi sobie ze spłatą rat leasingowych. Z danych KRD wynika, że ponad pół miliarda zł (513,5 mln zł) przeterminowanych zaległości w regulowaniu zobowiązań mają mikrofirmy, jednoosobowe działalności gospodarcze. KRD ma w swojej bazie 6816 takich dłużników. Niewiele więcej – 543,8 mln zł – mają do spłacenia spółki prawa handlowego. Obecnie ta grupa liczy 4769 firm.

Czytaj więcej

Firmy zaopatrują się w auta także na rynku wtórnym

Małe i średnie przedsiębiorstwa to główny odbiorca leasingu. Ta usługa jest dla nich preferowaną formą finansowania, przewyższającą popularnością kredyt. - Firmy leasingowe muszą więc zachować czujność i dokładnie sprawdzać, z kim podpisują umowę – mówi Adam Łącki, prezes KRD.

Biorąc pod uwagę zaległości w branżach, najwięcej długów do spłacenia leasingodawcom mają firmy transportowe. Zalegają z ratami na 288 mln zł. Drugim wielkim dłużnikiem jest sektor handlu, który ma do oddania 196,2 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się: firmy przemysłowe z zadłużeniem o wartości 123,1 mln zł oraz budowlane, które nie spłaciły rat wartych 86,9 mln zł.

Najgorzej na Mazowszu, Śląsku i w Wielkopolsce

W zestawieniu dłużników w ujęciu regionalnym prowadzi Mazowsze, z którego przedsiębiorcy mają niespłacone wobec branży leasingowej długi na przeszło ćwierć mld zł. Kolejne są firmy ze Śląska (115,2 mln zł), a następne z Wielkopolski (99,6 mln zł).

Czytaj więcej

Problemy klientów VB Leasing. Windykuje ich państwowa firma. Zapłacą dwa razy?

Należy się spodziewać, że w tym roku łączne długi firm korzystających z leasingu jeszcze wzrosną. Niedawne badanie Kaczmarski Group „2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw” pokazało, że kredyt bankowy nie jest już preferowaną formą finansowania zewnętrznego dla firm, a jest nią właśnie leasing. - Co czwarty przedsiębiorca z sektora MŚP deklaruje, że w tym roku zamierza skorzystać z leasingu. Są to głównie firmy z branży budowlanej i produkcyjnej, po 34 procent wskazań – informuje Emanuel Nowak, ekspert firmy faktoringowej NFG.

Według Związku Polskiego Leasingu, w 2024 r. wartość aktywów finansowanych przez firmy leasingowe może przekroczyć 118 mld zł. Jeśli dojdzie do nasilenia wojny w Ukrainie, co mogłoby negatywnie wpłynąć na unijną, a zarazem polską gospodarkę, spłata rat leasingowych dla sporej częsci przedsiębiorców mogłaby się okazać jeszcze trudniejsza niż teraz.

Rekordowe obroty, ale przy tym rekordową wartość niespłaconych należności notuje branża leasingowa w Polsce. Z niepublikowanych jeszcze danych Krajowego Rejestru Długów (KRD), do których dotarła „Rzeczpospolita” wynika, że w ciągu 2023 r. zaległości wobec przedsiębiorstw leasingowych zwiększyły się w porównaniu z rokiem poprzednim o 81,6 mln zł i obecnie przekroczyły psychologiczną barierę, sięgając wartości 1,06 mld zł.

To zadłużenie odpowiada blisko jednej dziesiątej całego ubiegłorocznego obrotu branży. Według Związku Polskiego Leasingu, w 2023 r. leasingiem sfinansowano aktywa warte 102,5 mld zł., co w ujęciu rocznym oznacza wzrost o 16,3 proc. Wraz z poprawą koniunktury firmy tym chętniej sięgały po leasing, że mogły dzięki niemu korzystać z nowych pojazdów, maszyn i sprzętu nie ponosząc jednorazowo kosztów ich zakupu. Blisko połowę rynku stanowiły samochody osobowe i dostawcze, które wraz z ciężarówkami wywindowały rynkowy udział ponad poziom 70 proc. Jedna czwarta wartości umów dotyczyła maszyn i urządzeń, natomiast 5 proc. - pozostałych transakcji wraz z nieruchomościami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
PZU wypłaci akcjonariuszom sutą dywidendę. Kurs w górę
Ubezpieczenia
Wiemy, kto ubezpieczył halę przy Marywilskiej. Wielkie kwoty w grze
Ubezpieczenia
Polisa dla kota lub psa? Aż 40 proc. właścicieli nawet nie wie, że są takie ubezpieczenia
Ubezpieczenia
Szefowa LINK4 odwołana. Jest nowa prezes, pełniąca obowiązki
Ubezpieczenia
Uścińska: System emerytalny jest bezpieczny dla państwa, wymagający dla ludzi