Rzeczpospolita: Muzeum Powstania Warszawskiego rozpoczęło kampanię „Wolność łączy". Powstały spoty z udziałem powstańców. Jaki jest cel?
Jan Ołdakowski: Specjalnie rozpoczęliśmy kampanię ponad miesiąc przed obchodami rocznicy powstania warszawskiego. Chcemy, aby spoty i inne jej elementy przypominały o obchodach i pozwoliły się do nich przygotować. Liczymy na to, że osoby, które je obejrzą, zrozumieją, że nasza kampania jest pewnego rodzaju zadaniem, łamigłówką, wyzwaniem. Spoty można odczytać literalnie, jako zachętę do bezpośredniego wsparcia powstańców – zrobienia czegoś, co będzie wiarygodne i autentyczne. Ale można je także zrozumieć jako zachętę do nawiązywania międzypokoleniowego dialogu oraz pielęgnowania wartości, które dla powstańców były ważne i o które walczyli.
Jakie mają oni przesłanie dla młodego pokolenia?
Powstańcy chcą, aby Polacy wyrażali swój patriotyzm w sposób aktywny. Aby młodzież zrozumiała, że dziś warto bronić wolności poprzez zaangażowanie społeczne. Powstańcom zależy na budowaniu wspólnoty, na tym, by pokazywać na różne sposoby, że jesteśmy razem.
Jak możemy im w tym pomóc?